Statisch opwarmen

Soms staat er nog wel eens een berichtje in de krant, waarvan je niet meteen chagrijnig of depressief wordt. Britse wetenschappers aan de Metropolitan University van Manchester hebben de alternatieve warming-up ontdekt. Deze bestaat niet uit minutenlange rek- en streksessies of geestdodend rondjes lopen voor de wedstrijd, maar volstaat gewoon met een half uur stilzitten, bij voorkeur gehuld in een elektrisch verwarmde deken. Ze zijn tot dit inzicht gekomen na een test met zes proefpersonen, die ze eerst rustig lieten infietsen en vervolgens voluit. Daarna moesten ze 30 minuten in een heet bad liggen en hetzelfde stuk nog eens voluit op de pedalen. Bij die tweede keer nam de effectiviteit met maar liefst 6% toe en bleken de spieren tot 10% meer kracht te ontwikkelen. Conclusie: de zogenaamde statische warming-up is aanzienlijk nuttiger dan rekken, strekken of rondjes lopen.

Kijk, dat noem ik nou nog eens goed nieuws. Zelf ben ik al jaren een warm voorstander van de statische warming-up, maar omdat het mij ontbrak aan een wetenschappelijke onderbouwing, bleef ik op dit punt een roepende in de woestijn. Maar nu de functionaliteit academisch is erkend en bewezen, ga ik dit proces ook in praktijk brengen. Terwijl mijn ploeggenoten zich ter voorbereiding op de wedstrijd in het zweet werken, zal ik in de kleedkamer achterblijven om uitgebreid een hete douche te nemen. Vervolgens ga ik een half uur met een deken in de dug out zitten en als het eerste fluitje klinkt, ren ik verfrist en verkwikt het veld op om mijn team te dienen met 6% meer effectiviteit en een bijna 10% hogere spierkracht. Misschien moet FC Twente mijn voorbeeld maar volgen en gaan alle spelers voor de topper tegen PSV op wetenschappelijk verantwoorde wijze lekker onder de wol. Hoewel: zoals ze speelden tegen Fortuna, hebben ze dat toen ook gedaan, maar daarna zijn ze niet meer wakker geworden.

Copyright Peter Bonder.

Met dank aan 360SportsIntelligence.