Hiddink Good!

De opgevoerde Hyundais bleken uiteindelijk toch niet meer dan een stel pruttelende Solexjes, maar Turkije kreeg ‘t pas voor elkaar waar Portugal, Italië en Spanje niet in slaagden: winnen van de Hiddink Boys. Het opmerkelijke WK-succes van “Hid-Ding-Gu” is overigens niet alleen voor het Koreaanse toerisme naar Varsseveld een mooie opsteker. Andersom denkt ook het Nederlandse bedrijfsleven te kunnen scoren met het vaderlandse aandeel in het Koreaanse voetbalsprookje. In september gaat er al een handelsmissie naar Seoel en onze ambassadeur aldaar vindt het een uitgelezen moment om in “het land van de ochtendkalmte” mee te deinen op de golven van het Hiddink-effect. Of de sympathieke Achterhoeker zelf ook wil bijdragen aan het welslagen van deze commerciële expeditie, acht zijn zaakwaarnemer niet uitgesloten. Niet uitgesloten? Neemt u van mij maar aan dat Guus Geluk slim genoeg is om op creatieve wijze heel wat graantjes mee te pikken.

Hij zal het in ieder geval heel wat subtieler, en ook veel beschaafder, aanpakken dan de heer Fred van der Zalm, marketing manager van het Korea Trade Center, die de gebraden duiven al met roedels tegelijk ziet binnen vliegen. Hij behartigt de Koreaanse export naar Nederland, maar zijn fijnbesnaarde visie op de Koreaanse cultuur is vooral veelbelovend voor de liefhebber van folklore: “We willen dans- en drumgroepen uitnodigen. Dat ritmische gegoochel met messen waar de Koreanen zo goed in zijn, zal ook zeker aanslaan. En misschien kunnen we ook twee of drie van die voetballertjes laten overkomen.” Ja, u leest ’t goed: twee of drie van die voetballertjes. Meneer van der Zalm heeft ’t over twee of drie van die voetballertjes. En ik kan er niks aan doen, maar dan denk ik ook wel te weten hoe hij die twee of drie van die voetballertjes straks gaat presenteren. “Dames en heren, dit zijn Lee, Kim en Park. Of ben jij nou Kim en jij Park, dan moet jij Lee zijn. Nou ja, ik noem ze gewoon Kwik, Kwek en Kwak, ha ha ha, dat verstaan ze toch niet, hè Kwik, Kwek en Kwak?” Het zou me een lief ding waard zijn als de drie voetballertjes, namens alle Koreaantjes en eendrachtig “Hid-Din-Gu!” scanderend, de heer F. van der Zalm een gepast Koreaans exportproduct verkochten: een enorme rotschop onder z’n arrogante rotkont.

Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.