Geen bal aan

Tot voor kort had ik de aanschaf van een DVD-speler met de nodige smoesjes kunnen uitstellen, maar nu kon ik er echt niet meer onderuit: bij de It’s lagen ze voor 39,95 euro in de schappen en bovendien had m’n neefje een live-concert van U2 voor me gebrand. Dus op naar de binnenstad, waar deze mediagigant gevestigd is en waar de afdeling personeelswerving zo te zien vooral selecteert op de lengte van de bakkebaarden. (“En jongeman, heb je dit werk al eens eerder gedaan?” “Nee meneer, maar ik heb wel lange bakkebaarden.” “Oké, maandag beginnen.”) Er moest overigens nog wel een scart-kabel à 10 euro bij en vanwege de verplichte verwijderingsbijdrage van 3 euro kwam het totaal op 52,95 euro. Maar toen hadden we dan ook onze DVD-speler en een paar ingrepen later zagen en hoorden we Bono, gehuld in een Ierse vlag, onder luid gejuich zijn dankwoord uitspreken aan het adres van Jason McAteer. Het concert was dus kennelijk opgenomen vlak na die rampzalige WK-kwalificatiewedstrijd van het Nederlands Elftal in Ierland, met die schandelijke overtreding van Roy Keane in de eerste minuut.

Intussen zijn we ruim 2,5 jaar verder en staan we opnieuw aan de vooravond van een groot toernooi: de EK-voetbal in Portugal. “We” doen weer mee en de commercie is er helemaal klaar voor, niet alleen bij de Blokkers van dit land, waar de Oranje-prullaria met containers tegelijk worden ingescheept. Ook de multinationals zijn al volop begonnen aan de warming up, met die aanstekelijke panna-commercial van Nike als het voorlopige hoogtepunt. Voetbal is big business en de hoogst biedende bepaalt de spelregels van het randgebeuren. Over twee jaar zijn de WK-voetbal in Duitsland, maar een gepflegte Warsteiner in de rust met een schmackhafte Bratwurst erbij? Vergeet ’t maar: Budweiser heeft alle exclusieve rechten voor de bierverkoop verworven, terwijl McDonald’s als enige de broodjes mag slijten. Je kunt dus wel stellen, dat Amerika zich nu al de grootste winnaar van de WK in 2006 mag noemen. En daar vinden die Duitsers natuurlijk geen bal aan.


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.