Het sportproduct

Het opmerkelijkste sportbericht van de week kwam natuurlijk uit Londen, waar Collins John zaterdag namens Fulham twee keer scoorde tegen Leicester en daarmee zijn nieuwe club de volle winst bezorgde. Leuk voor die jongen, die het op zijn beurt leuk gevonden zal hebben, dat zijn oude club eindelijk ook weer eens won, uit bij RBC Roosendaal nog wel. Het paste perfect in het harmonieuze beeld van een ouderwets Paas-weekend, met het gezellige Hamas-gesis van het Feyenoord-legioen als de voetbalvariant op de Matthäus Passion. Het is een periodiek terugkerend ritueel, dat we intussen kennelijk dus al normaal zijn gaan vinden. Laten we ons daarom deze week verder maar beperken tot de randverschijnselen in de wondere wereld van de sport.

Zo las ik in het vakblad, dat Skoda de komende vier officieel partner van de Tour de France is. Da’s toch net alsof Gazelle de Formule I gaat sponsoren. Voeg daarbij het feit, dat het Tsjechische automerk tevens zijn naam heeft verbonden aan het klassement van de Witte Trui voor de beste jongere, en de conclusie lijkt gerechtvaardigd, dat de betere jongeren op het moment suprême liever even in de remmen knijpen in plaats van voluit voor de sprint te gaan. In datzelfde vakblad stond een bericht over het onderzoek, waaruit bleek dat Karwei de favoriete bouwmarkt van Feyenoord-fans is. Kijk, dat is informatie, daar kun je marketingtechnisch wat mee. (Binnenkort in de aanbieding bij Karwei: Ajax brandblussers, met speciale Feyenoord-korting en een gratis poster van Sylvie Meis!)

Intussen zal het u niet ontgaan zijn, dat we alweer halverwege de Nationale Sportweek zijn. Wat zegt u? Niets van gemerkt? Dat moet dan aan u liggen, want de organisatie kan beschikken over een budget van maar liefst 130.000 euro en daarvan moet vooral “gecommuniceerd” worden, maar dan wel via de tam tam, want voor een grote publiekscampagne in de media is geen geld. Men heeft zichzelf vijf jaar de tijd gegeven om het tiendaagse evenement “op de kaart te zetten”. Daarna wordt er “een concept” bedacht en zal de Nationale Sportweek als “een product” op de markt worden gebracht. Dat wordt dus drie keer niks. Sport is beleving en geen product, laat staan een concept, dat op de kaart moet worden gezet. Sport maakt meer heel dan marketing kapot kan maken. En dat is een hele prestatie. Van de sport.


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.