Niets om het lijf

Vorige week moest ik in Noordwijk zijn voor een interview met Sander Westerveld over zijn geschiedenis met Enschede. Dat was bepaald geen straf, integendeel: Huis ter Duin is een prettige locatie en de derde keeper van Oranje had wel zin in een Twents onderonsje. Het is al met al een leuk gesprek en een dito artikel geworden, maar toch bleef ik achteraf zitten met een katterig gevoel, en wel hierom. Ik kreeg in het hotel, en als toeschouwer tijdens de training daarna, op geen enkele manier de indruk, dat de selectie al helemaal op scherp staat voor “Portugal”. Slap, laks en lamlendig, dat was het algemene beeld. Er moet dus heel wat veranderen, en daar hebben ze nog maar weinig tijd voor, want het bedrijfsleven is er al wél helemaal klaar voor.

Zo komt de firma Maaslander onder het smakelijke motto “Hap Holland Hap” met het EKaas-spel, waarvan ze het idee zelf kennelijk zo geniaal vonden, dat ze het maar meteen hebben gedeponeerd bij de notaris. Albert Heijn, Unilever en Fox Kids roepen op tot “Verzamelluh!” om ons in een gezamenlijke promotie-actie “Oranje koppiez & lijffiez” door de strot te duwen. (Zou Paul Bosvelt er ook bij zitten?) Heineken komt met een oranje kegel als “luidsprekerhoed” om de supporters “een stem te geven”. De NOS probeert te scoren met het doelpunt van Dennis Bergkamp tegen Argentinië om Nederland 2 als “het sportnet” in beeld te krijgen. Novilon introduceert het zogeheten knoeikleed, een lap kunststof van twee bij drie meter.

Aanzienlijk kleiner van afmetingen is de aanbieding van de Twentsche Courant Tubantia in samenwerking met lingeriefabrikant Livera: de EK Bikini. Verbaas u vooral over de begeleidende tekst: “Wow dit is gaaf! Livera heeft een limited editie triangel bikini uitgebracht, speciaal voor het EK! Helemaal in de kleuren van het oranje tenue, met op de billen het NL teken! En dat voor maar € 14,95! Wees er snel bij, want op = op!” U moet het natuurlijk zelf weten, maar ik heb mijn vrouw inmiddels officieel verboden zo’n prulding aan te schaffen, laat staan het te dragen. De EK Bikini is namelijk het stof geworden bewijs, dat al die commerciële EK-troep zowel qua smaak als qua idee weinig tot niets om het lijf heeft.

Copyright Peter Bonder.

Met dank aan 360SportsIntelligence.