Marktgericht sporten

NOC*NSF gaat de sportbonden stimuleren om de komende jaren een half miljoen nieuwe leden voor hun clubs te werven. Volgens directeur Marcel Sturkeboom gaat het bij deze actie ook om de vraag, of leden van een sportvereniging wel voldoende waar krijgen voor hun geld, in totaal zo’n half miljard euro aan gezamenlijke contributies. Met een marktgericht marketingplan van een professioneel adviesbureau wil de sportkoepel de bonden en de clubs aangeven, hoe ze kunnen inspelen op de vergrijzing en aan de hand daarvan het sportaanbod moeten veranderen. Even afgezien van de vraag, of dit betekent dat we binnenkort met z’n allen aan de rollator op het sportveld moeten: als ik de woorden “marketingplan” en “adviesbureau” lees, dan gaat bij mij automatisch de meter lopen. De cowboys in de consultancybranche rekenen doorgaans met minimaal twee harken tegelijk in hun voordeel en zijn vooral uitermate professioneel in de creatieve optuiging van de facturen, met de meest fantastische kostenposten. (“Marktgericht voor u nagedacht: 4 uur à 545,- euro.”)

Dit goedbedoelde plannetje gaat dus weer een hoop geld kosten en dat was nou net, waar het in de sport aan scheelt, als we Charles van Commenée, de nieuwe technisch directeur van NOS*NSF, mogen geloven. Zijn opdracht om Nederland terug te brengen naar de top tien van de wereld, is volgens hem een kansloze missie zolang er geen grotere financiële inspanningen gedaan kunnen worden. Intussen begint de tijd te dringen, want de paar Pieter van den Hoogenbanden, Ingrid de Bruijns en Anky van Grunsvens die we nog hebben, zullen Peking 2008 waarschijnlijk wel halen, maar waar zijn hun opvolgers? Die scoor je niet met een marktgericht marketingplan van een professioneel adviesbureau. Terwijl het toch zo eenvoudig kan, en vooral: gratis. Bij ons op de club komen maandelijks zo’n tien nieuwe F-jes binnen, omdat ze een keer met hun vriendjes en vriendinnetjes zijn meegekomen en met eigen ogen gezien hebben, dat sport gewoon leuk is. Maar daarmee zullen we in de visie van NOC*NSF wel heel onverantwoord bezig zijn, want niet marktgericht en al helemaal niet professioneel. En intussen moet Van Commenée zich net zo voelen als die nieuwe pretpakketminister van D66: met veel mooie woorden naar binnen gesmoesd, maar zich wanhopig afvragend waaraan ie in hemelsnaam begonnen is.

Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.