Schimpie-Talpa: 1-0

Wie wel eens een half uurtje in een kleedkamer heeft doorgebracht, herkent de geur onmiddellijk. Het ranzige aroma van zuur voetenzweet, gemengd met de penetrante putlucht van ongeluchte sportschoenen, doet je de adem benemen en des te meer verlangen naar een pittig potje in de frisse lucht. Eén van de grootste veroorzakers van die typische kleedkamergeur is de schimmelnagel en egenlijk zou ik nu moeten overschakelen op een ander onderwerp, voordat het allemaal te onsmakelijk wordt. Maar helaas, de realiteit gebiedt dat we nog even moeten doorbijten. Vooruit dus, dan hebben we dat maar vast gehad: eerder dit jaar was er een commercial op de buis met een hoofdrol voor een zekere Schimpie onder de voetnagels.

Over smaak valt te twisten, maar zodra dit wezen in beeld kwam, besprong ik de afstandsbediening. Gelukkig is het spotje niet meer te zien, maar dan zijn er nog altijd mensen, die van wansmaak misbruik durven te maken en ten koste van alles met de goedkope schijn van goed fatsoen willen koketteren. Zo verklaarde de commercieel directeur van Talpa op een congres voor reclamebureaus met droge ogen, dat zijn station slechte commercials zou weigeren en als voorbeeld noemde hij de arme Schimpie, die zich toen al niet meer kon verweren. Want wat wil het geval? Talpa als beschermer van de goede smaak? Ammehoela, om met Wim Sonneveld te spreken. De campagne was allang gestopt (in juni) voordat de nieuwe zender van John de Mol de ether (in augustus) kwam bezwangeren met wonderen van fijnzinnigheid als Gordon, Joling en Big Brother. En met teksten als “Bel geile vrouwen thuis” op hun Textpagina 100, ’s avonds om zeven uur, als voorbeeld van goede smaak.

Nu u dit weet, gaat u hopelijk ook twijfelen aan de beschuldiging van Talpa, dat de publieke omroep sjoemelt met de kijkcijfers. Dit naar aanleiding van een bericht in de Volkskrant van vorige week zaterdag, dat de eredivisie sinds het begin van De Wedstrijden ruim een miljoen televisiekijkers heeft verloren. Studio Sport trok gemiddeld een publiek van 3,2 miljoen, waarbij de 2,1 miljoen van Talpa toch wat bleekneuzigjes afsteken. De technische berekeningsdetails zal ik u besparen, maar ik geloof die hypocriete smaakridders niet. Wie al jokt om een onbenullig reclamespotje, zal het zeer waarschijnlijk ook qua kijkcijfers met de waarheid niet al te nauw nemen. En dus kunnen we maar één conclusie trekken: Talpa stinkt. Als een kleedkamer op zondagmorgen. En zelfs Schimpie zou er zijn neus voor op halen.

Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.