Naknek

Hoera, zaterdagavond was het weer zover: mijn favoriete voetbalwedstrijd NAC-NEC, oftewel Naknek. Maar dat schijn je tegenwoordig niet meer te mogen zeggen. Het is NAC Breda en het is NEC Nijmegen en het is dus NAC Breda tegen NEC Nijmegen. Het is ook geen Heracles, nee: het is Heracles Almelo. En in Waalwijk hebben ze ook liever dat we RKC Waalwijk in plaats van RKC zeggen. Tja, het zal wel. Het hoort allemaal bij de vermarkting van het product betaald voetbal. Het wachten is nog op de eerste club, pardon: BVO, Betaald Voetbal Organisatie, die zijn naam aan de eerste de beste partij verpatst, in ruil voor een leuke afkoopsom. De marketing wordt een steeds belangrijker post op de begroting en een beetje club heeft vandaag de dag een marketeer in vaste dienst. De commercie is niet meer weg te denken, zeker met de komst van initiatieven als KPN’s Club TV in het vizier.

Het reclamevakblad Adformatie maakte vorige week een rondje langs Ajax, PSV en AZ. (Overigens hadden ze bij Feyenoord geen tijd om aan deze reportage mee te werken: “Het is hier nogal hectisch”. Geen woorden maar daden, daar hebben ze op dit moment in De Kuip meer dan ooit behoefte aan.) Eén van de vragen aan de marketeers was, welk gevoel hun club hij de supporters heeft c.q. zou moeten hebben. Ajax appelleert aan “clubliefde, vriendschap en saamhorigheid”, met “zelfvertrouwen, allure en bravoure” als trefwoorden. PSV wil zich onderscheiden als een “warme, gemoedelijke club” (Harry van Raaij) waar “presteren toch centraal staat” (Guus Hiddink). AZ manifesteert zich als een “echte uitdager” met toptrainers en een nieuw stadion, dat “qua comfort, sfeer en veld het meest geavanceerde van Nederland” is. En zo werkt elke BVO aan zijn image in het kader van de marktconforme klantvriendelijkheid.

Nog even, en elke supporter heeft zijn eigen account manager.

Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.