Pilsbier

Zoonlief kreeg vriendjes over de vloer voor Manchester-Barcelona en een paar dagen later vierde dochterlief haar achttiende verjaardag. Of ik maar even de drank wilde sponsoren, dus op naar de buurtsuper voor een paar kratjes bier. Ik had geluk: de Jupiler was in de aanbieding en dat spul is prima binnen te houden. Bovendien kregen we er speciaal voor de aanstaande EK een cadeau bij: de Hollandhoorn, een oranje stadiontoeter met handig draagkoord. En daar blijft het niet bij, nee: ze hebben er zelfs een speciale website voor gemaakt, www.hollandhoorn.nl. Daarop staan de obligate teksten als: “Deze kleine krachtpatser produceert een volume dat tot diep in de Oostenrijkse en Zwitserse Alpen te horen is” en “Met de Jupiler Hollandhoorn blaas je Oranje rechtstreeks naar de finale”.

Nu is Jupiler een Belgisch merk (volgens Wikipedia een “pilsbier”) en je kunt je dus afvragen wat onze Zuiderburen bezielt om de supporters van het Nederlands Elftal te steunen. Is het een actie tegen de Heineken luidsprekerhoed? Zoeken ze de concurrentie met Amstellovitsch en zijn Super Pingels? Wagen ze een gokje tegen de EK Toto met de bierdopjes van Bavaria? Of proberen ze te scoren ten koste van de Coca Cola Goal Celebration Academy waar Ruud van Nistelrooij laat zien hoe je een doelpunt moet vieren? Even afgezien van het feit, dat er deze zomer voor Oranje hoogst waarschijnlijk weinig tot niets te vieren zal zijn: volgens mij is de Hollandhoorn van Jupiler een geslaagde Belgenmop waarmee ze die profijtige duitenklievers een goeiekope pint in hun ambetante bakkes opsolferen.

Copyright Peter Bonder.

Met dank aan 360SportsIntelligence.