Cultuur

Het liep zondagavond al tegen elven, toen ik mezelf op zoek naar Studio Voetbal terugvond bij de uitreiking van de Musical Awards. Daar zag ik iemand op het podium staan, die ik daar in die context niet had verwacht: Ingrid van Engelshoven, onze minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Eerst dacht ik nog, dat ze namens het kabinet haar excuses kwam aanbieden voor de snoeiharde Black&Decker-therapie waarmee de cultuur in tijden van corona was kaalgeplukt en kortgewiekt. Een andere optie leek me, dat de makers van het programma haar onder valse voorwendsels naar de studio hadden gelokt om haar te belonen met de Halbe Zijlstra-bokaal voor degene die de theaters, de musea en de galerieën met nauw verholen minachting en satanisch genoegen richting de uitgang had gedreven. Maar nee, het bleek dat ze was gevraagd om de prijzen uit te reiken. Sterker nog: ze had de uitnodiging zelfs nog aanvaard ook. En jawel hoor, daar stond ze: de Moeder Theresa van Theater Frankenstein, stiefdochter van Dracula en Pierlala.

Hoeveel beton kun je voor je plaat hebben als niet tot je doordringt dat je op dat moment de verkeerde vrouw op de verkeerde plek bent? Alsof je met Prins Bernhard overlegt om tijdens de Grand Prix van Zandvoort aandacht te vragen voor de benarde positie van de rugstreeppad en de zandhagedis. En dat je Chef’Special dan vraagt om daar gratis een liedje over te komen zingen. Enfin, u zult begrijpen dat ik daarna de kop er niet meer bij had en daardoor de inhoud van Studio Voetbal totaal gemist heb. Ik kan u derhalve niet melden welke wijsheden Pierre van Hooijdonk als vanouds te berde heeft gebracht. En hoe Theo Janssen daar dan weer lekker lacherig op reageerde. Sommige dingen zijn zo voorspelbaar, die hoef je niet telkens terug te zien. Maar een Mutti Feigling die in naam van het kabinet Rutte-Mussert cultuurprijzen uitreikt, dat verzin je niet. Misschien kan ze een voorbeeld nemen aan haar ex-collega Cora van Nieuwenhuizen. Die gaat weg ‘met inachtneming van alle afgeschafte regels’. Dat verzin je óók niet.

Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.