Hoeba Hoeba Hop

In de presentatiegids van FC Twente voor het nieuwe seizoen staat een interview met Jan-Willem Brüggenwirth, de nieuwe algemeen directeur. De begeleidende foto zet de man meteen helemaal goed neer: we zien een joviale glimlach, een prima kuif, een mooi verkeerd jasje en een kloeke klok van het formaat Vredestein om de pols. Ook op zijn CV is niet veel aan te merken, met mooie functies bij klinkende namen als Unilever, Saatchi&Saatchi, RTL Nederland en Radio 538. Wat verder voor hem pleit, is dat hij zich, hoewel afkomstig uit de wondere wereld van marketing, media en reclame, niet bedient van obscuur jargon als window dressing, unique selling points, content awareness, customer journeys, influence branding, key performances en andere obladi bla bla. Als we hier in Twente nodig een window moeten dressen, dan gaan we voor een customer journey wel naar Harry’s Stoffenhal op het Stadsveld. En voor de content awareness van een key performance zijn we al sinds 1973 bij Adema’s Sleutelservice aan het juiste adres (Lipperkerkstraat 31).

Nee, wat me opvalt in het verhaal is zijn beleving van het voetbal. Zo vergelijkt hij de sfeer in Vak P met de passie van Anfield Road in Liverpool. Dat lijkt me iets te enthousiast, maar oké, het klinkt sympathiek. In zijn persoonlijke kruistocht gaat de geboren Brabander evenwel verder dan menig Tukker wellicht lief is. Kijk, dat hij bij Ajax werd afgewezen omdat hij wel eens naar PSV ging, pleit alleen maar vóór hem. Het wordt anders als hij zijn aangeboren voorliefde voor carnaval inzet voor het plan om samen met Schalke 04 een Schlagerfestival in de Beugel Bunker te organiseren. Helene Fischer zie ik graag op YouTube, maar het idee dat Danny Christian op de middenstip ‘Hoeba Hoeba Hop’ gaat zingen kan ik niet verdragen. Daarom wil ik het volgende met de heer Brüggenwirth afspreken: ik lees dat hij dingen hooguit twee keer vraagt, geen drie keer. Welnu, ik vraag het geen derde keer: laat dat Schlagerfestival over aan uw collega’s in Kerkrade of Sittard, daar zijn ze dol op hoempapa, hopsasa en troelala. U bent bij deze uitgenodigd voor een customer journey inclusief de bijbehorende content awareness met deze seizoenkaarthouder. Ik betaal de braadworst.

Copyright Peter Bonder.

Met dank aan 360SportsIntelligence.