Thuisbezorgd

Een van de grote adverteerders in de stadions waar de wedstrijden in de Europese bekertoernooien worden gespeeld, is JustEat, oftewel Thuisbezorgd.nl. Het concept hiervoor werd in 1999 bedacht door Jitse Groen, die op dat moment bedrijfsinformatietechnologie studeerde aan de UT. Hij kwam op het idee toen hij tijdens een familiefeestje online iets te eten wilde bestellen en dat niet bleek te kunnen. Een jaar later werd de domeinnaam Thuisbezorgd.nl geregistreerd en de website officieel gelanceerd. Over de laatste twaalf maanden van zijn studie deed Groen zes jaar, maar toen stopte hij ermee omdat hij geen stage mocht lopen bij zijn eigen bedrijf en er ook geen afstudeerscriptie over mocht schrijven. Het heeft hem geen windeieren gelegd: hoewel hij zijn studie dus niet heeft afgemaakt, staat hij in de Quote 500 als multi-miljardair bij de eerste 45 van Nederlands rijkste mensen. Hoe je daar ook over denkt, het succesverhaal van Jitse Groen is voor velen een bron van inspiratie, en dat kun je van dit kabinet helaas niet zeggen. Als u en ik samen een sportteam runden, en we behandelden onze spelers net zo erbarmelijk als de FC Rutte, dan waren we allang kansloos gedegradeerd naar de eeuwige bijvelden van de allerlaagste onderbond.

Wat we dinsdag tijdens de zoveelste persconferentie zagen, was een parodie op een peptalk door twee uitgebluste coaches, die zichzelf bleven herhalen en geen idee hadden welke strategie ze voor ogen hadden, terwijl ze als wanhopige Harry Mensjes eigenlijk zelf ook wel het kansloze van hun missie inzagen. Als het resultaat niet zo treurig was, zou het optreden hilarisch zijn geweest, maar helaas valt er weinig te lachen: het beleid is om te janken, als er al beleid is. Het is gebakken lucht, verpakt in kreupele leuzen en tochtige slogans (‘Dansen met Jansen’). Stiefbeen en Zoon hadden betere teksten, en dat was NCRV jaren zestig, maar het ergste is misschien nog wel dat die twee voddenboeren met hun waardeloze handel meer te bieden hadden dan het duo Mark & Hugo, voor al uw vage ideeën, grote woorden en loze beloften. Als ze al inhoud hadden, dan hebben ze die verpakt in piepschuim, bordkarton en klatergoud, met een vetleren strik erom. Binnenkort bij u thuisbezorgd, terug van weggeweest en uit voorraad leverbaar: uw tweedehands lockdown, zo goed als nieuw.

Copyright Peter Bonder.

Met dank aan 360SportsIntelligence.