Kapitaal

‘Mensen, noem elkaar geen mietje,

Eenmaal zing je allemaal,

Allemaal ‘t ouwe liedje:

‘t Is de schuld van ‘t kapitaal’

Het leek me wel aardig om u op deze mooie februarizondag te trakteren op het liedje waarmee Leen Jongewaard (tekst: Michel van der Plas) al in 1967 de spijker op de kop knalde. De woorden zijn, ruim vijftig jaar later, nog steeds actueel: het is de schuld van het kapitaal. Groningen zakt bijna van de atlas, maar de bewoners van de scheurpanden worden door Rutte, NAM en Shell stelselmatig gepiepeld en voortdurend aan het lijntje gehouden. Even voor uw beeldvorming: toen in 2008 bij de aanleg van de Noord-Zuid-Lijn een paar huizen aan de Vijzelgracht begonnen te verzakken, werd de bouw onmiddellijk stopgezet en was alle schade binnen twee jaar volledig vergoed.

De nieuwe staatssecretaris van Financiën, Marnix van Rij, durft met droge ogen te beweren dat Nederland geen belastingparadijs is. Hier ruik je weer de bedwelmende wierooklucht uit de hoogtijdagen van het Rijke Roomsche Leven in de sociale combiporno met Mijnheer Pastoor: hou jij ze dom, dan hou ik ze arm. De niet zo ingewikkelde waarheid is dat Nederland ruim 12.500 brievenbusfirma’s telt, waar tussen de drie- en vier duizend anonieme geldkoelies jaarlijks voor zo’n 160 miljard euro’s witwassen. We staan hiermee wereldwijd op de vierde plaats, achter bedenkelijke fiscuswalhalla’s als de Kaaiman Eilanden, de Maagdeneilanden en Bermuda. Zelfs de 175 miljoen euro in de transactie voor de aankoop van Rembrandts Vaandeldrager moest worden betaald aan een trust op een eiland in de Grote Oceaan, waar de eigenaar van het schilderij, de Franse bankiersfamilie De Rothschild, een filiaal heeft, en dat hebben ze niet om er lekker aan het strand te liggen.

En wat zou Leen Jongewaard gezongen hebben over Jeff Bezos, de CEO van Amazon? ‘s Werelds rijkste man zag zijn toch al gigantische vermogen in twee coronajaren met 67% stijgen tot meer dan 200 miljard dollar, maar zijn werknemers worden onverminderd uitgebuit: ze maken 17 kilometer per uur, krijgen elke halve minuut een nieuwe order en moeten hun behoefte plassen in flessen. Over water gesproken: hun baas liet een superjacht van 500 miljoen bouwen bij de firma Oceanco in Alblasserdam, en dat wanstaltige pimppaleis is zo allemachtig groot dat er een monumentale brug (‘De Hef’) voor moet worden afgebroken om het gevaarte (!) naar open zee te kunnen krijgen. Naast zo’n buitenboord dickpic is Marc Overmars maar een heel klein lulletje. ‘t Is allemaal de schuld van ‘t kapitaal.

Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.