Kleenex

Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn, heeft een blijde boodschap voor het volk van Nederland. De strekking van zijn missie is: Gij zult ingetogen genieten van het WK in Qatar. Speciaal hiervoor heeft zijn supermarkt een tv-commercial gemaakt die het gevoel van serene saamhorigheid moet weergeven. We zien verdediger Stefan de Vrij, niet met een woeste tackle op de vogelvrije achillespezen van de vijandelijke midvoor, maar in alle rust achter de piano, samen met Typhoon en Lemming in een stemmig een-tweetje voor Oranje. Ik citeer enkele strofes, met het serieuze advies om de Kleenex binnen handbereik te houden: ‘Dit ben ik. Dit ben jij. Dit zijn wij voor altijd.’ Oké, appeleren aan het teamgevoel, dat snap ik. Kan geen kwaad in deze donkere tijden. Maar hoezo: voor altijd? Dat verdomde WK is toch wel een kéér afgelopen, mag ik hopen?

Goed, we moeten door. Wat horen we daar? ‘Geluid maken kan alleen, maar juichen doen we samen’. Wacht even. Geluid maken kan alleen, maar juichen doen we samen. Geweldig, ik denk dat ik deze bewaar voor mijn bidprentje. Kunnen ze mooi over nadenken tijdens Take It To The Limit van Randy Meisner. En maar hopen dat ze er bij de cake nog op kauwen. En dan moet Sympathy For The Devil nog beginnen. Ja, ik zal ze krijgen. Zo makkelijk komen ze niet van me af. Oké, maken we ons nu op voor de grote finale: ‘Eén liefde. Eén hart. Eén doel.’ Dat is drie halen één betalen. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan. Die liefde delen we met Memphis Depay, die – kijk toch hoe schattig – als een echte honnieponnie de One Love-band bij Virgil van Dijk nog even rechttrekt. Daarmee hebben we meteen ook dat hart gehad. En het doel is duidelijk: dat is de kassa van Albert Heijn. Echt waar, ik kan niet wachten tot Wim Daniëls deze wanstaltige ranzigheid net zo grondig komt afzeiken als destijds dat onzalige Koningslied bij Pauw&Witteman. (Kijken! YouTube!)

En nou kan ik mijn vrouw, hoofd inkoop in huize Bonder, wel suggereren om haar boodschappen voortaan ergens anders te gaan doen (wat bij voorbaat zinloos is, want dat doet ze toch niet): ik vind Albert Heijn ondanks deze treurige bak bagger altijd nog moediger dan die huichelachtige schijtluizen van de ING, die een paar maand geleden heel dapper beweerden natuurlijk niet aan WK-reclame te zullen doen, maar de aap toen allang binnen hadden door allerlei lucratieve transacties met de bedrijven in Qatar, die al die bouwvakkers zonder vangnet van die trapezesteigers lieten stuiteren. Geld stinkt niet, ook al kleeft er bloed aan.


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.