BBBeeldvorming

De geboorte van D66 vond plaats in de catacomben van een Amsterdams reclamebureau, het roemruchte FHV, waar testschrijver Martin Veltman een van de oprichters was. Uit zijn koker komt het legendarische filmpje met Hans van Mierlo (‘de Nederlandse Kennedy’) die in een studentikoze regenjas en met een Bredase zachte g op straat loopt te mompelen over ‘een plan voor een nieuwe, vitale democratie’ waarna hij in de auto (!) à la Yves Montand een sigaret (!) opsteekt. De tijdgeest was, kortom, volstrekt anders dan nu, maar verder zijn er opmerkelijk veel overeenkomsten met bestaande politieke oprispingen. Neem nou de BBB van Caroline (‘Kèrrolain’) van der Plas, die haar succes volgens velen te danken heeft aan haar naturelle optreden, haar duidelijke taal en haar afkeer van de Haagse politieke elite. Het ‘schijt’-filmpje van Lucky TV over haar ontlastende entree in Den Haag heeft er ongetwijfeld ook aan bijgedragen.

Nederland snakt naar een alternatief voor Mark Rutte, die intussen zelfs op 4 mei alle ellende probeert weg te lachen, en dan is al gauw alles beter, maar net als D66 is ook zij gekneed, gekweekt en geknutseld door een reclamebureau, niet afkomstig uit Amsterdam waar de quinoaknagende bakfietsenbrigade van de havermelkkloppende grachtenkak haar niet blieft, maar in Deventer, aan de boorden van de IJssel, in het land van melk en honing, boter, kaas en eieren, van d‘ran of geen vreet’n en goa’j met brommers kiek’n. ReMarkAble, zo heten de reclamejongens, of misschien is de omschrijving ‘marketingcowboys’ meer op zijn plaats, want op de klantenlijst prijken vrijwel uitsluitend bedrijven en organisaties die in de agrarische sector of een aanpalende branche actief zijn. Caroline van der Plas is een combinatie van Frau Antje en Zeeuws Meisje (hoewel sommigen in haar meer een kruising zien van Pleegzuster Bloedwijn, Jeanne d’Arc en Moeder Teresa, terwijl ze in Madame Tussaud ook voor de boetsering van de Zangeres Zonder Naam en/of Imca Marina model had kunnen staan). De man die nu haar secretaris in Den Haag is, was een van de partners in ReMarkAble en hij zei bij zijn afscheid met zoveel woorden dat ze vast van plan waren om ‘via de BBB politiek als middel in te zetten en zo de stem van en voor het platteland te gaan vormen.’

Daar is op zich helemaal niks mis mee, de BBB zal niet de eerste, en ook niet de laatste zijn die zich door een commerciële partij laat leiden, maar met deze partner begeeft ze zich wel op een hellend vlak. ReMarkAble doet namelijk ook zaken met Bayer, de Duitse chemiereus met enkele suspecte producten in de aanbieding, waaronder het ontbladeringsmiddel Agent Orange, het beruchte gif waarmee Uncle Sam van Nixon en Kissinger in de Vietnam-oorlog de lokale bevolking met tientallen soorten kanker en duizenden open ruggetjes opzadelde. Een ander dubieus middel uit de duivelse Bayer-reageerbuizen is de onkruidverdelger Roundup, waarvan het gebruik in veel landen niet eens is toegestaan vanwege serieuze risico’s voor het gezichtsvermogen. Natuurlijk kan een beetje venijn in het parlement af en toe geen kwaad, maar de BBB moet als politieke beweging volstrekt onafhankelijk proberen te zijn en elke schijn van onwelriekende belangenverstrengeling zien te vermijden, zeker als de gezondheid van mensen (boeren én burgers), planten en dieren in het geding is. Hoewel: wanneer je erin slaagt een hoogst irritant gifmengertje als Sjoerd Sjoerdsma van D66 op de kast te krijgen, dan doe je wel iets goed.

Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.