Poppenkast

Om maar direct met een open deur in huis te vallen: er is veel bagger op de Nederlandse treurbuis. De tijden van Bassie & Adriaan waren allemachies erg, maar blader vandaag de dag een gemiddelde televisiegids door en u waant zich op een horrortrip door een zombiejungle van reality-entertainment dat bovengemiddeld hoog scoort op de griezelladder van de gruwelijkheidsgraad. Help Mijn Man Is Klusser, Kopen Zonder Slopen, Doet Ie Het Of Doet Ie Het Niet, Steenrijk Straatarm: het zijn formats (vroeger heetten die dingen gewoon programma’s) die uitsluitend als bewegend behang uit de brainstormsessies zijn gekomen. Kwaliteit is geen factor, laat staan criterium. Het stramien is volstrekt inwisselbaar, even afhankelijk van het thema, dat er in alle gevallen naartoe werkt dat er op het moment suprême toevallig altijd net een programmasponsor prominent in beeld komt die iets toepasselijks in de aanbieding heeft. De presentatoren praten, maken althans geluid, alsof we overgeleverd zijn aan de zorgen van een lommerrijk gelegen instituut voor ernstig hulpbehoevende zwakzinnigen, wat nog eens extra versterkt wordt door het huiveringwekkende effect van zenuwslopende voice-overs die je kansloze trommelvliezen teisteren als oorverdovende kettingzagen.

Oh, u dacht dat het nog wel meeviel zolang een laffe hond als vrouwenmepper Lil Kleine in de talkshow van RTL4 zijn huilverhaal mag doen? Dat was inderdaad heel erg, maar het kan allemaal niet vreselijker zijn dan het absolute dieptepunt van alle ellende: Married At First Sight. U kijkt natuurlijk niet, dus ik leg het even uit: de formule gaat uit van twee mensen, pardon: kandidaten, die op basis van wetenschappelijke analyses en psychologische rapporten aan elkaar worden gekoppeld. De stellen ontmoeten elkaar voor het eerst op hun eigen bruiloft en na de huwelijksreis gaan ze ook meteen maar samenwonen. Het programma is aan zijn negende seizoen bezig en van de 43 geplande echtparen zijn er nog vijf als zodanig samen. De rest is gescheiden, maar bij één hiervan wordt expliciet vermeld dat ze ‘uit elkaar’ zijn; misschien een lollig item voor een aparte aflevering? (‘Date Ie Het Of Date Ie Het Niet’, ik roep maar wat.) Maar even los daarvan: het is de presentatie die deze niets ontziende zintuigenmarteling zijn verwoestende werking geeft. Deze is namelijk in handen van Carlo Boszhard, die zijn homoseksuele status hier volledig uitbuit als volstrekt ongevaarlijke pseudo-concurrent bij (vooral) de moeders en de schoonmoeders van de echtelijke sollicitanten. Hij speelt met kokette kitsch en vileine verve de rol van ‘dameskapper’, zoals die toffe oom op zo’n ouderwetse gezellige verjaardag na zijn zesde jenever ‘de vaselinetoeristen in het Jos Brinkplantsoen’ steevast neerzette.

Carlo Boszhard is het duizenddingendoekje van de Nederlandse televisie. Zijn typetjes, bekend van De TV Kantine, zijn dermate natuurgetrouw dat ze intussen in werkelijkheid de regie hebben overgenomen. Volgens recente berekeningen is hij dagelijks gemiddeld vier keer in vijf verschillende gedaantes te zien. Henk Kamp die voor de parlementaire enquêtecommissie de slachtoffers van het toeslagenschandaal nog eens voor de bus gooide, hen van opzettelijke fraude beschuldigde en vervolgens erelid werd van de VVD? Dat was Henk Kamp helemaal niet, dat was Carlo Boszhard. Aad de Mos die zichzelf tot in den treure recyclet en zo langzamerhand een parodie op Aad de Mos is geworden? Carlo Boszhard. Annemarie Jorritsma met een nieuw tafelkleed om haar massieve gestalte bij Sven Kockelmann? Carlo Boszhard. Sven Kockelmann? Carlo Boszhard. Maarten van Rossem? Carlo Boszhard. Frans Timmermans? Carlo Boszhard. Louis van Gaal? Carlo Boszhard. Mark Rutte die nog geen uur nadat de minister van gezondheid zijn kabinet en het land heeft verraden al geen idee meer heeft wat de man eigenlijk tegen hem gezegd heeft? We hebben verdomme veertien jaar naar de structurele amnesie van een politieke clown zitten kijken. Nederland is een poppenkast, Carlo Boszhard is Jan Klaassen en wij zijn de lul.


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.