Avocadotafel
Aanstaande maandag begint het nieuwe tv-seizoen weer. Jawel, heel Nederland is al een paar weken begonnen, maar in Hilversum en Aalsmeer hebben ze kennelijk wat meer tijd nodig om de accu op te laden. Dat zou nog tot daar aan toe zijn als het resultaat ook beter was geweest, maar als de eerste voortekenen ons niet bedriegen wordt het weer veel van hetzelfde en vooral: nog meer bagger, bullshit en buikpijn. Een goede graadmeter vind ik zelf altijd hoe het publiek in de studio er bij zit. Die mensen worden ‘s ochtends in alle vroegte een snikhete touringcar ingedreven, met loeilelijke schlagermuziek en een stinkende bukplee waar je je kont niet kunt keren, hebben geen idee wat ze te wachten staat, krijgen onderweg op een tochtig industrieterrein een bedorven pennywafel met een sinas zonder prik en moeten vervolgens verplicht lachen om Ruben Nicolai. Of, nog erger: om Rob Kemps die denkt dat we allemaal gehoorgestoord zijn. Of het nu 30 Seconds is, Ons Kent Ons, Wat Een Dag of hoe die troep ook heten mag, de toeschouwers zijn allemaal net zo chagrijnig als de chauffeur van die kutbus waarmee ze straks weer naar huis moeten. En dat ligt echt niet alleen aan de kwaliteit van die kutbus.
Verder gaat het bij de Meilandjes natuurlijk weer van wijnen wijnen wijnen, wordt het als van ouds lauw kans op de schans met Ter Zee, Te Land & In De Lucht en is Boer Zoekt Vrouw ook terug, met meer kandidaten dan ooit voor een hogere reproductie. Nu heb ik voor deze column enige research gedaan en zo kan ik u melden dat er intussen zo’n honderd BZV-nakomelingetjes onder ons zijn. Dat lijkt heel wat, maar is als statistisch gegeven niet meer dan een onbenullig voetnootje in de logboeken van de kunstmatige inseminatie. Nadat een Friese dierenarts uit Oldeberkoop in 1935 al had geëxperimenteerd met dekking op een brulse Bertha en een provisorische kunstschede van oude autobanden, waren de stieren niet meer te stuiten en in 1991 brak Sunny Boy, de onbetwiste kampioen zaadzaaien van de fabuleuze fokfamilie Skalsumer Pietjes, alle records met een respectabele opbrengst van meer dan 250.000 kwakjes, goed voor ruim een miljoen nieuwe koetjes en kalfjes. Dat zijn kijkcijfers waarvan Yvon Jaspers alleen maar kan dromen. En kijkcijfers, daar gaat het toch om in het lachspiegelparadijs van klatergoud, bordkarton en crêpepapier. Het is allemaal lucht: als je een beetje lollig ballonnen kunt opblazen en daar vrolijke dierfiguurtjes van kunt vouwen krijg je al een eigen show.
Voor iets meer diepgang onder de surfplank van de hurkhoogte is er de talkshow, of liever gezegd: zijn er de talkshows, want het worden er dagelijks weer een stuk of zes. Beau, Humberto en Renze zitten klaar om u te entertainen, maar het serieuze werk komt van de klepkanonnen Pauw en Jinek. Eerstgenoemde gaat met die mevrouw van Spuiten & Slikken samenwerken, daarvoor gaan ze aan een bar zitten en het wordt laat, dus hoe gaat dat programma heten? Jawel: Bar Laat. (Wij gingen vroeger naar San Remo aan de Stadsgravenstraat: Bar Gezellig.) En dat vertellen ze dan zo trots als een aap met zeven lullen – wat in het geval van Jeroen Pauw overigens geenszins overdreven lijkt te zijn als we alle verhalen mogen geloven over ‘s mans imposante staat van dienst op het gebied van de horizontale programmering waaraan hij naar verluidt ook zijn bijnaam ‘Sunny Boy’ te danken schijnt te hebben. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de naamgeving, het is ook een kwestie van vormgeving. En daarom komt Eva Jinek met een ovale tafel in de vorm van een avocado. Volgens het begeleidende filmpje had het ook een spiegelei kunnen zijn, of een wolk, of een groep bomen, maar nee, het werd dus een avocado, voor een ‘talkshow met pit’ – je gelooft het niet. Het valt nog mee dat ze het geen evacado genoemd hebben. Wat mij betreft wordt het pas echt pittig als Amalia een van haar eerste gasten is en wat me dan vooral interesseert is haar antwoord op de vraag of ze misschien toevallig enigszins bekend is met de diepere betekenis van het corporale begrip ‘sperma-emmer’. Historische televisie, gegarandeerd.
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.