Versplintering

Vanaf zaterdag ben ik twee weken kind aan huis op de Hoge Veluwe, het natuurgebied dat grenst aan Otterlo waar we vanuit een vakantiehuisje met de fiets de omgeving gaan ontdekken. In dat ritme kan ik garanderen om u wekelijks minimaal twee columns te sturen, maar de normale hoeveelheid van vier zit er misschien niet in. We laten het gebeuren en zien wel hoever we komen. En om het mezelf alvast gemakkelijk te maken, begin ik deze vakantiecyclus met een dubbel gedicht uit de NRC van 24 juli, waarvan ik zomaar het vermoeden heb dat het tweede deel niet door Martin Bosma zal worden voorgedragen. Dat is namelijk een parodie op het bekende werk van Hendrik Marsman, geschreven door Joke van Leeuwen (Den Haag, 1952), auteur van romans, kinderboeken, gedichten en de historische vertelling ‘Alle tijden zijn onzeker’ die in september uitkomt. Welkom in de speeltuin van onze poëzie, welkom in de wereld van de versplintering. Fijne vakantie allemaal!

Herinnering aan Holland

Denkend aan Holland
zie ik brede rivieren
traag door oneindig
laagland gaan,
rijen ondenkbaar
ijle populieren
als hoge pluimen
aan den einder staan;
en in de geweldige
ruimte verzonken
de boerderijen
verspreid door het land,
boomgroepen, dorpen,
geknotte torens,
kerken en olmen
in een groots verband,
de lucht hangt er laag
en de zon wordt er langzaam
in grijze veelkleurige
dampen gesmoord,
en in alle gewesten
wordt de stem van het water
met zijn eeuwige rampen
gevreesd en gehoord.

Hendrik Marsman



Versplintering in Holland

Denkend aan Holland
zie ik wrede manieren
van klagen door eindig
laagland gaan
rijen ondenkbaar
snijdende schmieren
als voze fluimen
in X-posts staan
en in de geweldige
ruimte de dronken
foeterpartijen
verspreid door het land
knokgroepen, orders:
beknot wie niet horen
in dit vermolmde
maar grootse verband,
de lucht hangt er laag
en de zon wordt er langzaam
in grijzig en zeurend
vastklampen gesmoord
en in alle gewesten
wordt de stem van de hater
met zijn schreeuwen en stampen
gevreesd en gehoord.

Joke van Leeuwen


Copyright Peter Bonder.