BBB Amsterdam
Waarom wordt er nou toch weer zo meewarig-lacherig gedaan over Caroline van der Plas die met haar BBB van plan is om Amsterdam te bevrijden? Ze loopt er bij alsof ze zojuist vier nachten met een fles bedorven spiritus onder de Magere Brug geslapen heeft, dus we kunnen haar niet beschuldigen van een eventueel gebrek aan plaatselijke betrokkenheid. De wallen onder haar ogen zijn bovendien groter dan het gelijknamige centrumgebied waar het commerciële tinnef van de vrijgezellenavondindustrie het heeft gewonnen van de Blonde Greet-romantiek voor eerlijke hoerenlopers. Ik zou dus zeggen: laat haar de gang gaan en die stadse stal schoonvegen met haar boerenbezem. Amsterdam worstelt met een imagoprobleem en dan kan een stevig potje citymarketing geen kwaad. Wat dat betreft zijn we hier aan het goede adres: de BBB is namelijk geen politieke partij, de BBB is de parlementaire afdeling van een reclamebureau in Deventer, ReMarkAble geheten. Op de klantenlijst van deze agri-marketingcowboys figureren grote namen in de internationale landbouw- en veeteeltmaffia. Neem nou de Vion Food Group, een keten van varkensslachterijen die zijn verpatst aan de Duitse miljardair Clemens Tönnies, in zijn land bekend als een zwijn met een beruchte reputatie in de uitbuiting van vrijwel uitsluitend buitenlandse uitbeenslaven. Een ander belangrijk account is Bayer, de gifmengers uit Leverkusen die met de levensgevaarlijke onkruidverdelgers van Morsanto letterlijk over lijken gaan. Deze mensen zijn het dus wel gewend om boerenstront voor roomboter te verkopen en dan is Amsterdam als reclame-object een eitje, ook als dat door een onvervalste plofkip gelegd is. Sterker nog: als we de geruchten mogen geloven, dan is het nog slechts een kwestie van tijd dat onze hoofdstad het onderwerp wordt van een BBB-make-over. Femke Halsema zal nog wel tegenstribbelen met haar Enschedese verleed’n waar ze zelf trouwens lieverjjjj niet meerjjjj aan herinnerjjjjd zal willen worden – brommers kiek’n op het pispleintje achter de Jacobuskerk, dat wil je niet weten. Maar goed, de vraag is dus: waar kunnen we dat wankele paaldorp, ook wel bekend als Havana aan de Amstel, vanuit de BBB een plezier mee doen? Ik denk daarbij onmiddellijk aan die andere Femke, boerzoektvrouwtje Wiersma, onze charmante landbouwminister. Die heeft nu al geen idee wat ze aan het doen is, en waarom, en met wie, maar dat hebben verreweg de meeste raadsleden in de Stopera ook niet, dus dat maakt geen enkel verschil. Een nadeel kan het in ieder geval niet zijn. Dan krijgen ze Mona Keijzer van wonen en volkshuisvesting er gratis bij als het blonde boegbeeld tegen de krakersbeweging. En verder worden we bij ons thuis allemaal heel erg vrolijk van BBB’s bijdrage aan de Canal Pride:
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.