Kanaalramp

Het was een ontluisterend beeld, begin juni vorig jaar, toen Mark Rutte gevraagd werd of hij ooit van het Kanaal Almelo-De Haandrik had gehoord. De toenmalige premier, toch algemeen bekend vanwege zijn fabelachtig ontwikkelde fantasie, uiterst selectieve geheugen en een geniaal vermogen tot variabele waarheidsvinding, moest het antwoord schuldig blijven. Terwijl op dat moment daar, helemaal in Overijssel, al vijf jaar lang een ramp van nationale omvang gaande was, die net als de toeslagenaffaire en het gaswinningsschandaal door lamlendig ambtelijk falen was veroorzaakt. De gevolgde procedure was identiek: eerst werden de burgers door de overheid grotelijks belazerd, vervolgens aan het lijntje gehouden en tenslotte met een kluitje in het riet gestuurd. En, niet geheel toevallig: zowel bij de toeslagen als bij de gaswinning was een kwalijke hoofdrol weggelegd voor VVD-politicus Henk Kamp, die tussen het bier en de bitterballen op een zoals altijd zeer geanimeerd partijcongres in 2023 tot erelid werd benoemd, terwijl hij talloze onschuldige mensen willens en wetens de vernieling heeft ingejaagd – al is hij zeker niet de enige bewindspersoon met kilo’s boter op het hoofd. Ook in het dossier van het kanaaldrama rondom Almelo is er sprake van flagrante onkunde en bureaucratische arrogantie in een diabolische combinatie met subjectieve quatsch en juridische inteelt. Het begon allemaal in 2011 toen provinciale bestuurders met grootstedelijke ambities likkebaardend plannen presenteerden om het kanaal geschikt te maken voor grotere scheepvaart en hun wingewest daarmee letterlijk in de vaart der volkeren op te stoten. Vanaf het begin werd er door deskundigen gewezen op lekkagerisico’s, maar alle waarschuwingen werden in de wind geslagen en toen het heel voorspelbaar toch mis ging werd de beproefde WC-Eend-formule van stal gehaald waarbij de slager zijn eigen vlees (goed)keurde, uiteindelijk niemand de schuld kreeg en de bagger niet alleen figuurlijk bij de bewoners werd neergelegd, oftewel in goed Twents: redt oe d’r met.

Intussen waren wel ruim vierhonderd woningen ernstig toegetakeld en in veel gevallen onherstelbaar beschadigd. De fysieke, financiële en mentale gevolgen voor de bewoners zijn gigantisch en qua impact en omvang te vergelijken met wat de Groningers in de vorm van aardbevingen is aangedaan door de kabinetten Rutte I tot en met IV, de criminele uitbuiters van de Shell en de NAM en hun corrupte advocaten. Bovendien hebben ze in Almelo en Groningen de pech dat ze niet in Amsterdam wonen, maar in ‘de regio’ dat wil zeggen het achterlijke deel van Nederland dat buiten de zompige grachtengordel ligt. Bij de aanleg van de Noord-Zuid-Lijn in 2018 raakten een paar huizen aan de Vijzelgracht verzakt. Er werd nog net geen landelijke Giro 555-actie met een telefoonpanel van BN’ers in een avondvullend televisieprogramma opgetuigd, maar de huiseigenaren werden meer dan ruimhartig gecompenseerd en binnen twee jaar was alles afgehandeld. Vertel dat met droge ogen aan een inwoner van Vroomshoop of Loppersum en u zult meewarig worden aangekeken alsof u Winston Gerschtanowitz bent die met het verkeerde koffertje bij de overburen had moeten zijn. Er staat net als bij de echte Miljoenenjacht weliswaar een pot met geld klaar, en gristenkanon Arie Slob is afgedaald om als plaatsvervanger van Onze Lieve Heer de blijde boodschap te brengen, maar toch slaat Reinier van Zutphen alarm. De Nationale Ombudsman heeft namelijk met een aantal direct betrokken bewoners gesproken en aan de hand daarvan vreest hij niet alleen dat er geen rekening wordt gehouden met nieuwe fouten, hij constateert ook dat de overheid opnieuw veel te terughoudend is met schadevergoedingen onder het motto dat de gedupeerden er (let op!) ‘niet beter van mogen worden’. Tja Winston, daar sta je dan met je koffertje. Zo gaat dat hier in ‘de regio’. Om in het infrastructurele branchejargon te blijven: men moddert maar wat aan. Je zou ook kunnen zeggen dat we het lek nog niet geheel boven hebben. Of, op z’n allermooiste Twents: zo kleait wiej verdan.


Copyright Peter Bonder.