Debiel bellen
Op 24 december 2021 zit een 23-jarige moeder van twee kinderen alleen in haar auto. Ze neuriet mee met ‘Driving Home For Christmas’ van Chris Rea op haar Iphone, maar ze zet het geluid even uit om naar huis te bellen dat ze iets later komt. Als het toestel uit haar hand glipt let ze even niet op en wordt ze frontaal gegrepen door een tegemoetkomende vrachtwagen. Eerste Kerstdag komt ze thuis in een lijkwagen. Hoe wreed, verdrietig én zinloos wil je het hebben? Hoe debiel kan het zijn? Vooral dat laatste, het oneindig domme dat gewoon voorkomen had kunnen worden, is zo irritant en frustrerend dat de verzekeringsmaatschappijen er nu ook schoon genoeg van hebben: veroorzakers van een ongeval door appen tijdens het rijden kunnen vanaf nu persoonlijk failliet worden verklaard. Sinds deze week laten vier grote verzekeraars je de schade zelf betalen als je bij een ongeval aan het appen was achter het stuur. Voor jou als veroorzaker kan dit bedrag volgens berekeningen van Independer oplopen tot miljoenen euro’s. Interpolis, Centraal Beheer en FBTO hebben de polisvoorwaarden per 1 december aangepast, Inshared volgt binnenkort. Nu staat er duidelijk in dat je niet bent verzekerd als je tijdens het rijden een telefoon vasthoudt of er een bericht op tikt. Hiermee geven verzekeraars een duidelijk signaal af: telefoongebruik in het verkeer leidt tot levensgevaarlijke situaties. Uit een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat driekwart van de weggebruikers weleens een telefoon tijdens het rijden gebruikt. Appen achter het stuur kan niet alleen levensgevaarlijke situaties veroorzaken, maar ook enorme financiële gevolgen hebben, zegt Independer. Bij letselschade lopen de kosten al snel in de tienduizenden euro’s of zelfs honderdduizenden euro’s, zeker als er sprake is van blijvende invaliditeit.
De meest voorkomende letselschade bij een auto-ongeval is een whiplash, daarna volgen botbreuken en kneuzingen. Een whiplash of andere ernstige letselschade kan slachtoffers jarenlang achtervolgen, zij betalen emotioneel en fysiek natuurlijk de grootste tol. Maar voor de veroorzaker kan dit een financiële strop betekenen waar je mogelijk nooit meer uitkomt. Kosten die bij letselschade komen kijken zijn bijvoorbeeld smartengeld, medische kosten en een vergoeding voor inkomensverlies. Independer maakt hiervoor een berekening. Stel: je rijdt een 45-jarige chirurg aan, die door letsel aan zijn hand nooit meer kan opereren. Zijn bruto jaarinkomen was 180.000 euro. Hij had nog 22 jaar te gaan tot zijn pensioen. Simpel berekend betekent dat een vergoeding voor inkomensverlies van 22 (jaren) x 180.000 euro (jaarinkomen) = 3.960.000 euro. De verzekeraar is wettelijk verplicht om de schade, waaronder inkomensverlies, aan het slachtoffer uit te keren. Is er genoeg bewijs dat je tijdens het rijden je telefoon vasthield, dan kan de verzekeraar de kosten bij jou terugvorderen. Voorbeelden van bewijslasten zijn getuigenverklaringen, dashcambeelden, slimme camera’s langs de weg of een politierapport. Slechts weinig mensen kunnen dat geld uit eigen zak betalen. Je zult dan een betalingsregeling moeten treffen met je verzekeraar. Daarbij kun je te maken krijgen met inbeslagname van bezittingen. Is de schuld onbetaalbaar groot, dan kun je zelfs failliet worden verklaard en als je persoonlijk failliet bent, mag je niet meer beslissen over je geld en je spullen. Je telefoon gebruiken achter het stuur is wettelijk verboden. Ook als een verzekeraar appen achter het stuur niet specifiek in de polisvoorwaarden noemt, bestaat de mogelijkheid dat je zelf moet opdraaien voor de kosten. Verzekeraars kunnen zich dan beroepen op nalatigheid of roekeloosheid. Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en straks Inshared geven met het uitsluiten van dekking een duidelijke waarschuwing af, niet alleen voor je eigen veiligheid en die van anderen, maar ook voor je portemonnee: laat die telefoon tijdens het rijden dus liggen. Kom niet in de verleiding. Bel niet debiel. Je bént al mobiel!
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.