Lekkerbekjes

In het zombieforum over de fantoomvendetta tegen ongezonde producten heeft nu ook de obesitaskforce van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) zich gemeld. ‘Alles wat we nu doen is veel te vrijblijvend’ luidt het oordeel van dit onafhankelijke adviesorgaan voor (let op!) regering en parlement. Dus niet voor ons, want u en ik zijn regering noch parlement, en toch gaat het wel óver ons. Per slot van rekening zijn de boven ons gestelden er ook in geslaagd om ons zowel een migratie- als een integratiecrisis aan te praten omdat we dat nu eenmaal allebei als zodanig zouden ‘ervaren’. Het is maar net wat je horen wilt en als je het maar vaak genoeg herhaalt gaan de mensen het vanzelf geloven. Maar wat ze u ook proberen wijs te maken, ideologische autonomie bestaat niet in Den Haag, de puberale peuterspeelzaal in dit drooggedregde polderlaagland van politieke fanclubs met sterke bindingen aan externe factoren: Poetin, Trump, Orbán, Netanyahu (PVV), Otto Work Force (VVD), Bayer AG (BBB) en Pieter Omtzigt (NSC). Wat ze los daarvan beweren is niet meer dan bla bla bla voor de bühne. En ze verleren het nooit, want ook in de gremia voor gezonder eten hebben onverantwoord veel ex-politici het voor het zeggen, vaak in een opzichtige poging om het riante wachtgeld waar te maken met obligate obesitaxaties. Zo constateert de RVS dat ongezonde voeding een ‘ernstige bedreiging voor onze gezondheid’ is. Dat lijkt me net iets te sterk op het voor de hand liggende oordeel dat roken slecht is voor de gordijnen, maar laten we proberen om het qua argumentatie tenminste serieus te nemen. Dan zien we dat er weliswaar een preventie-akkoord ligt met conclusies, aanbevelingen en maatregelen, maar die staan allemaal in de samenvatting en dat is doorgaans nou net het enige deel van een rapport dat nog enigszins doorgebladerd wordt voordat het bovenop de stapel in de onderste la verdwijnt. Bovendien zijn de afspraken volgens de dwarsgebakken bruinbroodbrigade lang niet bindend genoeg en, zo luidt een andere klacht, elke verplichting die de overheid wil opleggen wordt direct als betuttelend weggezet. Terwijl we zien dat jongeren bij wijze van spreken net zo dichtgroeien als de fatbikes waarop ze zich stationair voortbewegen en dan zijn we dus meer met ‘maatschappelijke verwaarlozing’ bezig.

Aldus de voorzitter van de Raad, Jet Bussemaker, jawel: dezelfde Jet Bussemaker die in 2015 als minister van onderwijs de basisbeurs voor studenten afschafte en haar partij (de PvdA) mede daardoor een historische nederlaag bij de verkiezingen bezorgde. Dus als er nou iemand is die weet wat het is om ten gevolge van maatschappelijke verwaarlozing tot een ‘pechgeneratie’ te behoren dan is zij het wel, en dat bedoel ik niet per se in de zin van slachtoffer. Het zijn (ex)politici als Jet Bussemaker die met de dubieuze standaard van hun eigen dubbele moraal elke geloofwaardigheid in morele kwesties bij voorbaat verliezen. Als je studenten kunt verneuken is de gewone burger ook al gauw de lul. En dan hebben we inzake de strijd voor eerlijk, veilig en gezond eten een betrouwbaarder partner in Foodwatch, een autonome voedselwaakhond zonder winstoogmerk, maar met een scherp oog voor misstanden in de schappen van de supermarkt. Het is ook de organisatie achter de verkiezing van het Gouden Windei voor het meest misleidende product van het jaar. Winnaar werd Albert Heijn, nee: niet vanwege die hartverscheurende kerstcommercial (‘Maak je nou een hartje?’) maar met zijn diepvries lekkerbekjes. Daarvan daalde het zuivere volume aan pure koolvis van een krappe driekwart naar nauwelijks de helft, terwijl de betonnen bunkerlaag van de gewapende paneerspecie opnieuw dikker werd, zogenaamd omdat de klant die allesverstikkende Atlantikwall wil, aldus de Zaanse hamsterknuffelaars die de prijs overigens weigerden op te halen. Nummer twee werden de cacaosjaggeraars van Milka die voor hun Choco Sensations de zonnebloemolie vervingen door palmolie, dat natuurlijk goedkoper is, maar ook minder duurzaam en gezond. Derde op het podium is Nestlé dat in de Farmers Origin India koffiecups van Nescafé minder gram koffie per cupje en goedkopere bonen gebruikte. Aan de verneukeratieve kutsmoes van de gestegen prijzen voor koffiebonen had Foodwatch geen boodschap, en terecht, gelet op de alpenhoge winst van de Zwitserse cichoreisjoemelaars over 2023: die bedroeg 11,8 miljard euro, ruim een vijfde hoger dan het jaar daarvoor en meer dan voldoende om heel veel bonen van te kopen.


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.