Slogans
Wanneer je zoals ik ruim veertig jaar ‘in de reclame’ hebt gewerkt dan gaat dat nooit meer over. Mijn nieuwsgierigheid was dan ook gewekt toen de tien slechtste slogans van 2024 bekend gemaakt werden. En ik kan u verzekeren: slecht zijn ze, tenenkrommend, tranentrekkend, tepelklovend slecht. De jury heeft in tegenstelling tot de inzendingen uitstekend werk verricht door deze misbaksels op het schavot te zetten. Nummer één is meteen raak: de afzender is Aircare Airconditioning in Warmond en de tekst op hun bedrijfswagen luidt ‘Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt’. Eigenaar Roy van Velzen wordt er helemaal warm van: ‘Als mijn jongens wegrijden bij een klant dan zeg ik al jaren dat ze weer een klant koud hebben gemaakt. Op een gegeven moment hebben we de leus op de bus gezet en er 'tevreden' aan toegevoegd.’ Als ik klant was geweest bij Aircare Airconditioning in Warmond en ik had die slogan van Aircare Airconditioning in Warmond vooraf niet gezien dan had ik de factuur van Aircare Airconditioning in Warmond net zo lang laten liggen totdat ze het bij Aircare Airconditioning in Warmond hartstikke koud gekregen hadden omdat ze bij Aircare Airconditioning in Warmond de energiefactuur voor Aircare Airconditioning in Warmond niet meer konden betalen. Tevreden? Mooi, dan gaan we door naar nummer twee, Brummans & Fa Tandartsen in Heerhugowaard. Daar zetten ze de kreet ‘Bedankt dat je voor ons hebt gekiest’ op de voordeur. Ook hier is het wel duidelijk: al had ik acute last van drie ontstoken wortelkanalen met helse pijnen in kaak, gehemelte en beide wangen tegelijk, ik maakte onmiddellijk rechtsomkeert en ging naar een andere praktijk, hoewel ze er bij een collega in Heerhugowaard qua taalpijniging ook wat van kunnen (‘TOED. Die lach staat je goed’). Bijna net zo erg als nummer drie: de toeristensite van visitzuidlimburg.nl met ‘Don’t vlaai away’. Voor de zekerheid hebben ze er een vliegtuigje bij gefröbeld omdat ze denken dat we boven Berg en Terblijt anders het verschil tussen fly en vlaai niet zien. Misschien kunnen die lollige Limbo’s eerst proberen om hun waterhuishouding enigszins op orde te krijgen zodat ze zich met droge voeten kunnen uitleven op hun folkloristische tradities zoals bierdrinkend vaandelzwaaien, misdienaars misbruiken en vaandelzwaaiend bierdrinken voordat ze ons de maat proberen te nemen met hun waardeloze woordgrappen. Dat kunnen we zelf wel, zo niet beter, gelet op het niveau in de rest van de top tien:
4 ‘Asbest as it can get’ (Asbestcare Asbestverwijdering Groesbeek). Als het met deze asbestverwijderaars niet lukt kunnen ze altijd nog aansluiten bij de koudmakers van Aircare Airconditioning in Warmond.
5 ‘Antilopen? Probeer fietsen!’ (De Fietsgarage). Antilopen? En Gazelle dan?
6 ‘Why have abs when you can have Kurio's kebabs’ (Kurio's Döner). Tuurlijk. Jammer dat niemand ‘m snapt.
7 ‘Mijn Veranda: De naam zegt al genoeg!’ (Mijn Veranda). Nee, maar dat verandart de zaak. Verandart met een a, hè?
8 ‘Zo voordelig, daar ga je g’woon fram-blozen’ (g’woon). Ja. En wat fijn dat u voor ons hebt ge-abri-kozen.
9 ‘Quiche jouw moment’ (La Coquerie). Alweer dat kiezen. Als deze bereiders van ambachtelijke kant- en klaarmaaltijden in Heerhugowaard hadden gezeten dan hadden ze ‘Bedankt dat u voor ons hebt gequicht’ gekiest.
10 ‘Geef maar een gril en we zijn er’ (Plus Supermarkten). Sorry, ik geef het op. Ik kan niet quichen welke de slechtste is.
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.