BEL-tegoed
Veel inwoners van de Noord-Hollandse gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren trekken aan de BEL… Nee, dat is flauw en te gemakkelijk. Opnieuw: veel inwoners van de Noord-Hollandse gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren zijn boos over de inhoudelijke en financiële afspraken die gemaakt zijn vanwege de ambtelijke samenwerking tussen hun drie woonplaatsen. Deze verandering gaat niet, zoals aanvankelijk de bedoeling was en ook voor de hand zou lijken te liggen, BEL-combinatie heten, maar na ampel overleg is gekozen voor BEL-gemeenten. Er heerst grote onvrede over dit besluit dat niet is gedeeld met de drie gemeenteraden. Het BEL-bestuur erkende deze omissie en wist geen verklaring te geven voor de oorzaak ervan. Wel kon er uitleg gegeven worden over de reden voor deze naamswijziging die noodzakelijk is om de organisatie naar de buitenwereld beter bekend te maken, vooral op de arbeidsmarkt. De oude naam, BEL-combinatie, zou te onbekend zijn bij inwoners en potentiële werknemers. Het nieuwe logo van de BEL-gemeenten, inclusief de huisstijl en een nieuwe wervingssite, bedrijfskleding, bestickering op bedrijfsauto’s, briefpapier, mailadressen en de borden rond het BEL-kantoor, moet daar verandering, lees: verbetering in brengen en dat mag wat kosten. Hoeveel? In totaal 75.000 euro en dat bedrag ligt veel inwoners van Blaricum, Eemnes en Laren zwaar op de maag. De reacties variëren van ‘onverantwoord hoog’ tot ‘verspilling van ons belastinggeld’. Vooral dat laatste is opvallend: we hebben er allemaal een teringhekel aan, maar het is wel ónze belasting en daar mag je dus kennelijk niet zomaar alles mee doen. Zeker niet nu u misschien denkt, als u het nieuwe logo ziet: dat kan mijn nichtje van vijf ook, maar dan voor niks.

Dat klopt, allebei, maar uw nichtje van vijf werkt niet op zo’n highbrow sophisticated full service all inclusive business to business design consultancy hotspot factory waar ze ook aan de vormgeving van hun facturen veel aandacht besteden (het woordenboek Engels-Nederlands krijgt u er als klant gratis bij). Dan is 75.000 euro een schijntje, een koopje dat je niet kunt laten lopen. Bovendien kunnen die kakkers dat fooitje delen door drie en dan kom je op 25 ruggen de neus – om het maar eens informeel te formuleren in het Gooisch-penozige kleptocratenjargon. Reken dat om per kilo kiezels voor het grindpad en paps scheurt fluitend in z’n hufter-Hummer naar de golfbaan. Nee, met die prijs is niks mis als je de BEL-combinatie, parbleu: de BEL-gemeenten langs de diverse welvaartsmeetlatten legt. Laren en Blaricum behoren qua inkomen per inwoner tot de vier rijkste plaatsen van Nederland. Laren is in hypotheken met een gemiddelde van bijna zeven ton zelfs de duurste plek, Blaricum is nog altijd nummer zes en Eemnes scoort met een benodigde investering van ruim vijf ton het hoogst van de hele provincie Utrecht als het om een startershypotheek gaat. En dan maken de bewoners van die goudomrande kapitaalbunkers zich druk om 25.000 mille voor een nieuw logo? Waaraan hadden ze dat dan liever willen besteden? Nou, zo probeerde een brave bejaarde dapper mee te denken, aan het hockey bijvoorbeeld. Hockey? In het Gooi, waar zelfs de honden dubbele voornamen hebben? Vergis u niet: het is nog maar tien jaar geleden dat de lokale hockeyclub, het ooit zo trotse Laren, werd gered door een ABN-Amro-topman die door de leden van de business club na een ererondje langs het hoofdveld in de bestuurskamer op de schouders werd gehesen nadat hij persoonlijk een lening van zijn bank voor acht ton had gehalveerd. Geld speelt geen rol in die contreien, behalve als je het niet hebt. Driekwart ton voor een logo, dat noemen daar ze een BEL-tegoed.
Copyright Peter Bonder.