Betuttel Bokaal

SIRE, de Stichting Ideële Reclame, is een luxe speeltuin waar hypocriete reclamemakers hun zwetende geweten kunnen afblussen met softporno prozac-campagnes voor maatschappelijke filantroperij. Zoals de Rotary een comfortabel alibi is voor gehaaide ondernemers om fiscaal aftrekbaar ‘bij te dragen aan een betere wereld’ zo kunnen reclamebureau’s langs de meetlat van de aflaat hun plaatsvervangende schaamte vereffenen voor de creatieve zoetstofdiarree van de Haribo, de decadente nonchalance van de Jumbo en de glazurige karaoke-kitsch van PrijsVrij met die mini-Greta Thunberg en haar ‘Daar heb ik zin in in’-terrorisme. Het nieuwste thema van de goededoelenbrigade is 'Je bent nooit te oud om te leven' waarmee hardnekkige misvattingen over ouder worden moeten worden doorbroken. Oftewel, in het troostrijk zalvende charitasjargon van SIRE: ‘Het is een campagne die ons allemaal een spiegel voorhoudt en tegelijkertijd een aanmoediging voor ouderen om zichzelf te blijven uitdagen. Vooroordelen beïnvloeden sterk hoe we naar ouderen kijken en hoe we ons eigen ouder worden ervaren, met als risico een korter leven en een verminderde kwaliteit van leven. Deze negatieve beeldvorming kan ertoe leiden dat men op latere leeftijd minder openstaat voor nieuwe dingen en uitdagingen uit de weg gaat, terwijl dit essentieel is voor het behoud van onze vaardigheden. Seniorisme, discriminatie op basis van leeftijd, is daarom een groeiend maatschappelijk probleem in onze vergrijzende samenleving. Maar liefst zeventig procent van de vijftigplussers in Nederland voelt zich dan ook onvoldoende gewaardeerd door de samenleving'. In een artistiek gefilmde commercial zien we waaruit die blijvende uitdaging bestaat: topfitte senioren worden in stemmig zwarte rouwauto’s geschoven waarna ze plotseling herrijzen om spontaan uit te barsten in een gezamenlijke salsadans want ‘Je bent nooit te oud om te leven’ slash werken slash spelen slash zingen slash dansen (klik hier). En zo ontstaat voor onze ogen een volgend hoofdstuk in de SIRE-bloemlezing van prijswinnende uitzendingen voor de Betuttel Bokaal - als het maar rijmt met ‘De maatschappij, dat ben jij’. Het probleem met deze uiting is echter dat ze bij het verantwoordelijke reclamebureau even niet goed opgelet hebben: we kijken naar vijftigplussers die worden neergezet als halve doden waar het kwijl reeds uit de mondhoeken sijpelt en alleen nog maar een kist omheen getimmerd hoeft te worden terwijl de feitelijke doelgroep gemiddeld twintig jaar ouder is en nog vol leven zit, met een volle agenda, genoeg te besteden en veel gevoel voor humor – wat overigens vaak samen gaat omdat er met een karig AOW’tje nu eenmaal weinig te doen laat staan te consumeren valt, en nog veel minder te lachen. Het gevolg van deze tragische mismatch is dat geen van beide categorieën zich echt aangesproken voelt en dat veel mensen informatie zijn gaan aanvragen die helemaal niet voor hen bedoeld dan wel bestemd is. Al met al dus een typisch voorbeeld van een leerzame variant op het thema: ‘Je bent nooit te oud om te leren’. En meteen ook een goede waarschuwing voor alle toekomstige SIRE-creatieven: ‘Je bent een rund als je met bejaarden stunt’.


Copyright Peter Bonder.