Domme Douwe

Mijn vader kon kiezelscherp uit de hoek komen, maar voor domme mensen was hij vaak opmerkelijk mild in zijn beoordeling. ‘Die heeft bij de uitreiking van de verstandelijke vermogens niet vooraan gestaan’ zei hij dan. En in het geval van Douwe Bob zou hij er aan toegevoegd hebben: ‘Maar hij kan wel mooi zingen’. Zo ongeveer dacht ik er over, en velen met mij, toen we de zanger op zondag 29 juni aan de talkshowtafel bij Renze hopeloos uit z’n tattoonek hoorden zwetsen over zijn weigering om eerder die dag op te treden bij een Joods jeugdvoetbaltoernooi vanwege ‘zionistische flyers’. Het zou met een sisser afgelopen zijn als er voor 29 oktober geen verkiezingen waren uitgeschreven. Nu zag de geslepen messenwerpster van de VVD haar kans schoon om zich met duivels enthousiasme in de strijd te mengen (‘Jodenhaat!’) en zo kregen de media middenin de komkommerperiode zomaar een nationale rel van opgeblazen proporties in de schoot geworpen. Domme Douwe werd het ongewilde symbool van een rituele stoelendans om de felbegeerde kamerzetels en hij mocht op de blaren zitten. Maar hij niet alleen: ook andere organisaties ondervonden de kwalijke gevolgen van wat een weldoordachte haattweet kan veroorzaken. Zo had het Almelose team van de Belastingdienst voor een dag in september een bezoek gepland aan de synagoge in Enschede, die algemeen bekend staat als een van Europa’s mooiste Joodse gebedshuizen. Maar, u raadt het al en anders had u het in de krant kunnen lezen: de excursie gaat niet door omdat het doel ‘te beladen’ is met alle risico’s van escalatie ‘zoals onlangs nog bij Douwe Bob is gebleken’. De afzegging ging per mail want de organisator – in het ambtelijke dorknopersjargon de ‘behandelfunctionaris’ geheten - had het nieuws weliswaar graag persoonlijk willen vertellen, maar telefonisch helaas geen gehoor kunnen vinden – het obligate k-smoesje van domme mensen die nog laf zijn ook, een explosieve combinatie die in het licht ontvlambare Nederland van Dilan Yesilgöz niet alleen levensgevaarlijk is, maar ook steeds vaker tot ontploffing komt. Dit is namelijk al de tweede keer in relatief korte tijd dat de Enschedese synagoge het slachtoffer is van de oprukkende cancelcultuur. In november werd het gebouw ‘vanwege logistieke redenen’ verbannen uit de route van de Museumnacht, en nu dit weer. Het begint een beangstigend patroon te worden en nog veel vreeswekkender is dat we het normaal dreigen te gaan vinden wat natuurlijk nooit mag gebeuren. Overigens heb ik misschien nog wel een tip voor de behandelfunctionaris: de synagoge in Enschede is onderdeel van het Grootste Museum van Nederland, een verzameling kerken, synagogen, tempels en moskeeën van een goddelijke schoonheid. Deelnemer in jullie eigen Almelo is de Yunus Emre moskee, vernoemd naar een Turkse dichter uit de late middeleeuwen en een sieraad in de pronkkamer van Twente’s culturele erfgoed. Ga daar maar een keer naar toe met je belastingteam. Hoef je op onze kosten ook geen kilometers te declareren.


Copyright Peter Bonder.