Koetjes & Kalfjes
Analisten van ABN Amro verwachten dat de omvang van onze veestapel in 2030 met twintig procent verminderd zal zijn. Deze krimp wordt vooral veroorzaakt door de opkoopregeling van het kabinet Rutte-IV waarvan waarschijnlijk zo’n duizend veehouders gebruik zullen maken. Met name mengvoerbedrijven zullen hiervan de gevolgen ondervinden, met een inkomstenderving van minimaal tweehonderd miljoen euro, maar ook energieleveranciers, machinebouwers en dierenartsen gaan de pijn in hun portemonnee voelen. De grote winnaars van deze ontwikkelingen zullen de aannemers zijn omdat er vanwege minder stikstofprocedures meer bouwgrond voor woningen beschikbaar komt – als de heer Johan Vollenbroek zich tenminste enigszins gedeisd wenst te houden. En zolang er nog koeien en kalveren zijn zal er op onze basisscholen onderwijs over de zuivelproductie worden gegeven, wat nog niet zo eenvoudig is als ‘Boter Kaas & Eieren’ wanneer we de Reclame Code Commissie mogen geloven. Deze waakhond voor verantwoorde promotie en betrouwbare publiciteit maakt namelijk samen met de Stichting Wakker Dier bezwaar tegen het lesprogramma ‘Natuurlijk Zuivel!’ waarin de leefomstandigheden voor het melkvee volgens beide instanties veel te rooskleurig worden voorgesteld. Zo wordt de indruk gewekt dat alle koeien in een half open stal wonen met veel ruimte en frisse lucht, terwijl volgens Wakker Dier een kwart van de dieren nooit buiten komt. De Reclame Code Commissie beoordeelde vijf onderzochte uitingen in het lesmateriaal als misleidend en aan de hand daarvan hebben de samenstellers van de lespakketten zelf al beelden van een koe op een waterbed verwijderd. Wat dat betreft zijn de tijden dus wel veranderd: nog geen dertig jaar geleden, in 1997, werd deze legendarische commercial van de Melkunie met de geweldige Peer Mascini gekozen tot reclame van het jaar:
Wat valt u op, behalve het geniale script en het briljante acteren? Juist: de koe heeft geen hoorns. Dat klopt, want koeien hebben geen hoorns. Stieren, die hebben hoorns. En toch zagen de makers van Keuringsdienst Van Waarde, het consumentenprogramma van KRONCRV, pas geleden iets merkwaardigs toen ze een item over zuivel aan het draaien waren: een pot met een zuivelproduct en daarop de tekst ‘Van koeien met hoorns’ – een typisch geval van subtiele suggestie. Zo zijn er meer reclamecampagnes die een heel eigen taal spreken en daarvan zal ik er in mijn twee volgende columns twee behandelen: ‘Ga eens Rivella’ en ‘Exterioo, hoe buiten, hoe beter’. Ik zou bijna heimwee naar mijn eigen reclametijden krijgen.
Copyright Peter Bonder.