Piemelsnack

Vandaag is de zesde dag van de Tilburgse Kermis, een jaarlijks terugkerend evenement dat landelijke bekendheid geniet vanwege de traditionele Roze Maandag, een dag die in het teken staat van liefde, diversiteit en inclusie voor, door en met de gay, queer en gender gemeenschap. Of het een iets met het ander te maken heeft is niet officieel bekend gemaakt, maar feit is wel dat deze jaargang ook in de belangstelling stond vanwege de introductie van de Piemelsnack, een staafvormige delicatesse met de onmiddellijk herkenbare contouren van het mannelijke geslachtsdeel, volgens oud-ambachtelijk recept vervaardigd uit kip, rund, ui, ei en kruiden. Gezamenlijk vormen deze ingrediënten een bijzondere smaaksensatie die door kenners als uniek wordt omschreven en ervaren. Zo was de airfryfallus de afgelopen weken al proefondervindelijk beschikbaar bij het gerenommeerde Frietkwartier Zout in het aanpalende (!) Rijen, waar de virtuele frituroloog Snackspert de Piemelsnack testte voor zijn tienduizenden volgers. Zijn gezaghebbende oordeel over de gloeiende genotsknots loog er niet om: ‘Ik heb nog nooit zoiets in mijn mond gehad, maar de maker staat in ieder geval niet voor lul’ wat veel zegt over de kwaliteit van het gebodene gelet op de reputatie van dit etablissement dat immers tot in de verre omgeving algemeen bekend staat als ‘een unieke combinatie van dorpse gezelligheid met stadse allure’. Dat de snaakse specialiteit ook bij anderen in de smaak valt blijkt wel uit enkele reviews in het gastenboek die variëren van ‘een lust voor het gehemelte’ en ‘buurman wat doet u nu?’ tot ‘als je stijf staat van de trek’ en ‘die schuif je fluitend naar binnen’ met een speciale aantekening van de jury voor ‘laat die huigen maar zuigen’. In het verlengde hiervan heeft het reclamebureau van de Piemelsnack na een aantal brainstormsessies met de creatieve afdeling enkele pakkende pay-offs bedacht, waarvan twee suggesties de eindronde gehaald hebben: ‘De ballenbijter voor de echte liefhebber’ en ‘Een klokkenspel om af te likken’. De slogan ‘Niet lullen maar smullen!’ haalde de ballotage niet. Daarnaast wordt er gewerkt aan de productie van speciale lokale campagneposters voor de diverse doelgroepen: (horeca) ‘Agge mèr worst lust’, (discotheken) ‘Goa de meej boete kieke’, (bedrijfskantines) ‘Ieder pruufke hee un smokske’, (sportkantines) ‘Dizze meugste meej oew tien geböoje eete’. Voor de Duitse dagjesmensen die Tilburg in grote getalen bezoeken komen er bij de grensovergangen affiches te hangen met de teksten ‘Der Schwanz-Beisser ist wieder da!’ en ‘Achtung: Heiss!’ onder het motto ‘Alles hat ein Ende nur der Wurst hat zwei’. Een pikant detail bij dit alles: de uitvinder van de Piemelsnack is Viktor Verhulst en die heeft zijn merkwaardige obsessie met het tussenbeense niet van een vreemde. Hij is namelijk de zoon van Gert Verhulst, de Vlaamse tv-tycoon die in omroepkringen ook wel bekend staat als ‘De Bestijger’ omdat hij van de K3 alle toppen persoonlijk heeft beklommen. Bedoeld wordt dus de Belgische meidengroep, niet de gelijknamige berg in de Himalaya. Snapt u nu waar de titel van hun grootste hit, de onvergetelijke evergreen ‘Oya Lélé!’ vandaan komt? Nee? Ik ook niet. Trouwens, ik zou ‘m de Smikkelsnikkel genoemd hebben. Mag ik twee Smikkelsnikkels, alstublieft? ‘Meenemen?’


Copyright Peter Bonder.