Hub Data Hub

De wedstrijd van FC Twente bij Excelsior zaterdagavond was dermate zenuwslopend slecht dat mijn aandacht tijdens de rechtstreekse uitzending op ESPN voornamelijk werd getrokken door een reclamebord met de tekst ‘Data die klopt op de momenten dat het telt’. Je betaalt dus ettelijke duizenden euro’s om je USP (unique selling point) langs het veld van je favoriete voetbalclub prominent in de picture te krijgen, en dan kom je met ‘Data die klopt op de momenten dat het telt’. Ik hoef toch niet uit te leggen dat ‘data’ een meervoudsvorm is? (Net als ‘media’ overigens, en toch hoor je vaak, vooral van rechter zijde: ‘De media is zó bevooroordeeld’.) Nieuwsgierig als ik van nature ben aangelegd switchte ik tijdens de zoveelste vruchteloze aanval naar de website van de afzender, Datahub. En omdat de afwerking op het doel weer eens achterwege bleef dan wel opnieuw ver naast ging had ik alle tijd om de begeleidende teksten te lezen en ik kan u melden: er ging een wereld voor me open, geniet u maar even mee. ‘Of het nu om mensen, processen of AI gaat: zonder betrouwbare data valt er weinig te sturen. Datahub maakt data toegankelijk, toepasbaar en herleidbaar waar en wanneer het gebruikt wordt’. Dat klinkt in alle enkelvoud uiterst veelbelovend, maar let op: Datahub ziet ook beren op de weg. Immers: ‘Zonder een stevige fundering blijft het bij losse inzichten en acties. Veel organisaties hebben al geïnvesteerd in data en AI. Het platform staat en de pipelines draaien, maar in de praktijk blijft de impact achter. Dashboards worden weinig gebruikt, inzichten zijn te complex en niemand vertrouwt de gepresenteerde data volledig. Zonder duidelijke definities, eigenaarschap en herleidbaarheid wordt data nooit bruikbaar. Niet voor de teams die ermee moeten werken en niet voor de mensen die erop moeten sturen.’ Duidelijke taal: een organisatie zonder degelijk platform, draaiende pipelines en deugdelijk dashboard kan het wel shaken. Eigenaarschap, daar gaat het om. Laat dit een waarschuwing zijn voor alle voetbalclubs die voor hun resultaten in het veld vertrouwen op de data uit de laptop. Steeds vaker is het niet de trainer die de opstelling, de tactiek en de strategie bepaalt met de vertrouwde ingrediënten zoals daar zijn de afvallende bal, knijpende vleugelverdedigers, rust in de zestien en ruit op het middenveld. Voorbij zijn de hoogtijdagen van good old Sjakie Swart die een rake kopbal ooit doeltreffend verklaarde met de legendarische one-liner ‘Ik moest toch die kant op’. Nee, het strijdplan komt voort uit de beschikbare data en die hebben zo hun eigen wetten, standaards en normen. Zo waren de engineers van Feyenoord er kennelijk van overtuigd dat hun spelers na twee heroïsche overwinningen op NAC (2-0) en Excelsior (2-1) dermate veel kostbare energie hadden verbruikt (‘Data is op’) dat ze in de Kuip ‘vanwege Europese verplichtingen’ voor de derde competitieronde bij de KNVB met succes een vrij weekend aanvroegen – om vervolgens in Istanbul door Fenerbahce bewusteloos gespeeld en met een kansloze 5-2 nederlaag naar huis gestuurd te worden. Rinus Israël en Ove Kindvall draaiden zich om in hun vers gedolven graf, die deden niet aan data (behalve één: 6 mei 1970). Wanneer je dit in Engeland aan een supporter probeert wijs te maken zal hij je aankijken alsof je uit het casino komt – wat in feite niet ver bezijden de waarheid is nu we onze belangrijkste competitie naar de Vrienden Loterij hebben benoemd. Het gaat allang niet meer om het ouderwetse spelletje dat ooit gewoon voetbal heette. Als de data maar klopt.


Copyright Peter Bonder.