Ik Benschede
Dat was even slikken: Enschede staat op de 44-ste plaats in de lijst van de vijftig meest aantrekkelijke woonsteden. Wie zegt dat? Dat zegt de Atlas voor Gemeenten, een uitgave van het crossmediabedrijf Sijthoff. Nou heb ik geen idee wat een crossmediabedrijf is, maar toevallig weet ik wel wie daar de baas is: niemand minder dan Willem Sijthoff, de gefortuneerde reclame-ondernemer die met een paar puissant rijke kakvrindjes in hun rotaryclubje ‘Stem voor Stabiliteit’ een centrumrechts kabinet wil, mét de VVD, maar zonder GroenLinks-PvdA. Zij betaalden de koffie die Dilan Yesilgöz dronk met Hans Wijers, daar komt het in het kort op neer. Het is dus gewoon een ordinaire hobbylobby en het zal u dan ook niet verbazen dat Amsterdam bovenaan staat in de lijst van de vijftig meest aantrekkelijke woonsteden, uitgegeven door het crossmediabedrijf van Sijthoff aan het Weesperplein 4A te Amsterdam. Iets met de Keurslager en het keuren van het eigen vlees. Nou, dat kan ik ook: als Enschede 44-ste is, dan staat Amsterdam voor mij op 45-ste plaats. Met de hoofdstad van ons land heb ik helemaal niets, maar eerlijk is eerlijk: als ik er wel iets mee zou hebben, dan zou ik de slogan ‘I amsterdam’ helemaal geweldig vinden. Persoonlijk vind ik het zelfs één van de zeldzame geslaagde voorbeelden van city marketing. Zeker in vergelijking met die vele andere bedenksels waarmee de diverse VVV’s ons naar hun toeristische trekpleisters willen lokken. Wat daarbij vooral opvalt is een hardnekkige voorliefde voor de aloude allure van de allegorische alliteratie zoals: Schitterend Schinnen. Best Bijzonder. Hartelijk Halderberge. Daarom Diemen. Buitengewoon Bodegraven. Ja, er zijn zelfs gemeenten die er in geslaagd zijn om hun unieke charme in maar liefst drie woorden met dezelfde beginletter samen te vatten: Vianen Verrassende Vrijstad. Veldhoven Verrassend Veelzijdig. Hilvarenbeek Hartveroverende Heerlyckheit. Ook de rijmvorn is nog altijd bijzonder populair: Eenmaal Andermaal Stadskanaal. Liever Naar Diever. Zwinderen Gewoon Zinderend. En, wat mij betreft de absolute nummer één: Odoornerveen, je wilt er niet omheen. (Je wilt er ook niet heen, maar dat is weer een heel ander verhaal.) Voor mensen die graag een doe-vakantie vieren: Je doet het in Doetinchem. Daarentegen hebben ze in Friesland alle bescheidenheid laten varen, hoewel het een volk van weinig woorden blijft: Sneek = Meer. Harlingen heeft wad. Zeeland houdt het kort: Goes is Goes. Daar hebben ze in Brabant ook een handje van: Dat is Oss. Seth Gaaikema deed ook mee: Hier kunt Utrecht. En dan zijn er nog de pure romantici die er eens echt goed voor zijn gaan zitten, en dan krijg je dus pareltjes als: Reimerswaal waar rust de ruimte kust. Iets te vaak naar Feyenoord geweest, of gewoon te lui om zelf iets te verzinnen: Veenendaal geen slogan maar daden. Typisch geval van wel je plaats weten: Vlagtwedde de op één na mooiste gemeente. Blijven we dichter bij huis, dan valt dat nog niet mee: Helemaal Hengelo. Toe maar. Om nog maar te zwijgen van het hopeloze gepruts in Almelo waar ze de onbetaalbare erfenis van Herman Finkers (Altijd wat te doen) hebben verkwanseld voor het goedkope alternatief van: Heerlijk Almelo, waarbij de debiele mascotte Almehoela (hoe verzin je het) de ballotage godzijdank niet gehaald heeft. Doen we het bij ons in Enschede dan zoveel beter? Ach, dat wil ik niet beweren, dat klinkt zo pedant. Wat wel heel goed gelukt is: het boek ‘Ik Ben Enschede’ met 700 foto’s van alle mogelijke Enschedeërs ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan. Een aanrader voor Sint en Kerstman. En de ideale gelegenheid om de slogan over te nemen die ik al eens langs zag komen. Ik had ‘m zelf bedacht kunnen hebben en snap niet dat daar toen niets mee gedaan is: Ik Benschede.
Copyright Peter Bonder.