Douchebag

Dus u dacht dat we qua debiele overheidscampagnes de ondergrens wel zo’n beetje gehad hadden met ‘Laat je niet interneppen’ (tegen online criminaliteit), ‘Man zeg er wat van’ (tegen seksueel wangedrag) en ‘Drop your knife en doe wat met je life’ (tegen bezit van steekwapens bij jongeren)? Nou, ik heb nieuws voor u, en het is niet per se goed nieuws: het kan altijd nog slechter, vager en wanhopiger. Het ministerie van infrastructuur en waterstaat gaat helemaal los op het thema: ‘Word geen douchebag’ in een poging om kostbaar drinkwater te besparen door ons korter te laten douchen. Word geen douchebag. De bedenker hiervan komt voort uit het ambtelijk collectief van Leven met water, een landelijk samenwerkingsverband van de waterschappen, drinkwaterbedrijven, watermusea, rijkswaterstaat, het Nationaal Deltaprogramma, Unie van Waterschappen, Vewin (vereniging van waterbedrijven in Nederland), VNG (vereniging van Nederlandse gemeenten) en IPO (interprovinciaal overleg). Daar werken in totaal tienduizenden mensen die minimaal middelbaar onderwijs hebben gehad en minstens één daarvan heeft dus besloten dat zijn werkgever, de overheid, haar klanten in een landelijke campagne gewoon mag uitschelden. Word geen douchebag betekent namelijk letterlijk: word geen klootzak. Iets vriendelijker zou het ook kunnen staan voor: wees geen domoor. In beide gevallen zou ik me hoogst ongemakkelijk, ja zelfs beledigd voelen als het over mij ging. Dat lijkt me allebei – klootzak dan wel domoor - geen fijne gewaarwording, maar afgezien daarvan ook totaal de plank misslaan. Als iemand me voor domoor uitmaakt dan sta ik daar boven, bij klootzak bel ik de politie. Of ik begin terug te schelden en dan ben ik dus echt een domoor. Hoe het ook zij: deze campagina is het zoveelste brevet van onvermogen in de totale betutteling waarmee onze overheid het begrip onderdaan stelselmatig, doelbewust en onwillekeurig verwart met onderdanig.

We worden behandeld alsof we zelf niks meer kunnen bedenken en zonder de begeleidende arm van de boven ons gestelden hopeloos de weg kwijtraken. Als het kwik boven de dertig graden komt moeten we aan een ijsje gaan likken. Iemand in het NOS Journaal adviseert bloedserieus dat je beter eerst een paar uur naar bed kunt gaan voordat je naar Nederland-Tunesië gaat kijken – terwijl je van de wedstrijd zelf nauwelijks wakker blijft. En zullen we afspreken dat het misschien gepaster is om Code Rood-termen voortaan uitsluitend te gebruiken voor serieus ontwrichtende natuurverschijnselen als in Venezuela, en niet voor een voorbijgaand hittegolfje? Oké, het zal best wat minder kunnen met dat douchen, maar zolang de productie van één nieuwe spijkerbroek tienduizend liter water kost hebben we ook andere problemen. Ja ja, ik weet het, het is appels met peren vergelijken, maar dat doen zij ook en van mij heeft niemand last. We hadden al de vliegschaamte, nu moeten we dus ook aan de doucheschaamte. En let op mijn woorden: ze komen allemaal nog aan de beurt, de barbequeschaamte, de chocoladeschaamte, de alcoholschaamte, de frikandelschaamte, de gescheidentoilettenschaamte, de negerzoenschaamte, de armoedeschaamte, de avocadoschaamte, de tolerantieschaamte, de nicotineschaamte, de toplessschaamte, de gendertransitieschaamte, de huisdierschaamte, de jodenkoekschaamte, de fietshelmschaamte, de tractatieschaamte, de zigeunersausschaamte en noem alle nieuwe, zogenaamde en zelfbedachte taboes maar op. De BN’ers (Bevoogdende Nederlanders) zijn nog lang niet klaar met ons. We zitten gevangen tussen de mag-niet-maffia, de ho-ho-hezbollah en de tut-tut-taliban. En als ze het helemaal niet meer weten beginnen ze u dus gewoon een potje uit te schelden. Dan is het nu mijn beurt, en het lijkt verdomme wel of ik er op gewacht heb: welke klootzak heeft dit bedacht?


Copyright Peter Bonder.