Intellectueel

Diederik Boomsma is een kamerlid dat in zijn eentje het gemiddelde IQ van de JA21-fractie op aanvaardbaar niveau houdt; van zichzelf moeten Joost Eerdmans en Annabel Nanninga het niet hebben, om over de geestelijke bagage van hun niet al te snuggere volgelingen maar te zwijgen. De man studeerde kunstgeschiedenis in Spanje, milieu- en natuurwetenschappen in Engeland en filosofie in Amsterdam. Daar was hij ook raadslid en fractievoorzitter voor het CDA waarna hij tijdens een opzichtige flirt met Thierry Baudet bijna overstapte naar de boreale denkers door wie hij als een ‘high potential’ werd beschouwd. Hij bleef het CDA trouw – vooral ook omdat het hem werd toegestaan om niet door te komen artikelen (pardon: filosofische essays) te blijven afscheiden voor het wetenschappelijk instituut van de partij, onder andere over het preventief fouilleren (!) van asielzoekers als zijnde het nieuwe christen-democratisch samaritaans. Onder het mom van een ‘humaan maar realistisch asielbeleid’ stapte hij met veel lawaai over naar het NSC van Pieter Omtzigt waar hij zich met een highbrow-design commercial profileerde als de nieuwe leider. Toen ze daar evenwel kozen voor de onthutsend saaie maar wel betrouwbare Eddy van Hijum wist hij niet hoe gauw hij moest toegeven aan de bronstige lokroep van Ingrid Coenradie, door velen ten onrechte aangemerkt als het fatsoenlijke gezicht van JA21. Hier kon hij vrijuit, veilig en verantwoord reflecteren over opvanghubs (het extreem-rechtse eufemisme voor remigratie) als alternatief voor de ‘perverse prikkel van Europa als het ultieme paradijs’ en een enkelband (!) voor de vermetele gelukszoekers die deze ultieme verleiding niet kunnen weerstaan.

De portefeuille van Diederik Boomsma bestaat uit mensenhandel, prostitutie, natuur, visserij, onderwijs, cultuur, wetenschappen en dus ook asiel en migratie. Op die laatste twee punten gaat hij helemaal los met een motie voor het ‘controleren’ van asielzoekers door hun telefoon af te luisteren. Zijn voorstel, gesteund door Mona Keijzer en Henk Vermeer, onderbouwt hij met het argument dat Nederland ‘moet weten wie er het land binnenkomen’. Sterker nog: hij noemt het ‘absurd en kwalijk’ dat het kabinet deze controle momenteel blokkeert – en terecht, zo voeg ik er aan toe, omdat ze daar dus tenminste nog wel het greintje fatsoen kunnen opbrengen om het laatste beetje privacy dat asielzoekers nog resteert te respecteren. Weet u wat absurd en kwalijk is? Dat zo’n intellectuele hooligan met z’n drie doctorandustrofeetjes denkt zijn hijgende achterban te kunnen imponeren met de bluf en de bravoure uit de babbelbox van Big Brother. Wat ook heel absurd en kwalijk is? Dat zo’n elitair bibliotheekfilosoofje het gore lef heeft om zichzelf op zijn Tweede Kamer-pagina te profileren met het credo ‘Ik geloof in Nederland als zorgzame samenleving’ op basis van niemand minder dan Jezus Christus als inspiratiebron: ‘Ik wil onze Schepper loven, eren, prijzen en danken. En dat kan door dienstbaar te zijn aan Hem en Zijn wereld’. Oké, halleluja. En dat doe je dan door je te afficheren als een knetterrechtse opportunist met Zuid-Amerikaanse macho-machinaties, Amsterdamse kapsones en Noord-Koreaanse zaadlozingen? Over slechte combinaties gesproken: dat brengt me tot de volgende suggestie. Een enkelband voor Diederik Boomsma, de telefoon van Mona Keijzer afluisteren en Henk Vermeer preventief fouilleren, zullen we het dáár eens over hebben? Opsluiten kan altijd nog.


Copyright Peter Bonder.